Prozreteľnosť (Recenzia)

Originálny názov: Providence
Vydavateľstvo: Ikar 2014
Séria: Providence
Počet strán: 424
Žáner:  fantasy, NA
Moje hodnotenie obálky: 2/5

Vysokoškoláčka Nina krátko po smrti milovaného otca spoznáva sympatického, trochu tajomného mladíka. Čoskoro sa ukáže, že ich stretnutie na autobusovej zastávke nebolo náhodné. Jared Ryel ju pozná lepšie než najbližší priatelia z internátu. Čoskoro medzi nimi preskočí iskra, lenže Jared akoby sa obával naplno prejaviť svoje city, pretože táto láska je z kategórie zakázaných... Jedného dňa Ninu na ulici osloví neznámy muž a dožaduje sa dokumentov o prevode časti otcovho rozsiahleho majetku. Po vyhrážkach od bývalých otcových spoločníkov sa Nina dozvedá, že otec v skutočnosti žil dvojakým životom. Hoci to znie neuveriteľne, zaplietol sa do nebezpečnej hry so samotným peklom. Temný vojvoda sa dožaduje niečoho, čo im vzal, a Nina spočiatku nemá ani potuchy, o čo ide. Ochrániť ju môže iba Jared, ktorý má neuveriteľné, priam nadľudské schopnosti a s ktorým ju spája viac než priateľstvo.

***

Nina študuje na vysokej škole a napriek tomu, že už s rodičmi nebýva, svojho otca miluje nadovšetko na svete, je pre ňu hrdinom. Preto ju veľmi zasiahne, keď sa jej otec ocitne na smrteľnej posteli. Hneď po pohrebe stretne veľmi sympatického muža, ktorého začne stretávať vždy, keď je v ohrození. Popritom sa začnú objavovať cudzí ľudia, ktorí hádžu špinu na jej mŕtveho otca. A Nina sa ocitá vo svete, o ktorom dovtedy ani netušila.

Niečo takéto hovorí anotácia. A podľa nej vyzerá kniha fajn, a preto som sa na  túto knihu celkom tešila, aj keď som po predošlej skúsenosti s autorkou nemala príliš vysoké očakávania. Predsa len bola Krásna katastrofa trochu presladená a trochu hlúpa. Zámerne hovorím trochu, pretože to, čo sa odohrávalo v Prozreteľnosti bolo veľmi presladené a veľmi, veľmi hlúpe.

Nemám vo zvyku urážať žiadnu knihu, pretože len to, že človek knihu dokáže napísať veľmi obdivujem. Dokonca nie som voči knihám kritická (aspoň podľa mňa) a nemám vysoké nároky na to, aby sa mi kniha zapáčila. Ale Prozreteľnosť posúva pojem "slabá kniha" do úplne inej úrovne.

Myslela som si, že keď sa Jamie McGuire nepodarilo napísať ohromujúci román v rámci žánru romantických kníh, presunie sa do paranormálnych svetov, ktoré som očakávala v Prozreteľnosti a tam sa jej bude dariť lepšie. Hups, omyl. Pretože Jamie sa stále držala len tej romantickej linky a všetko ostatné tlačila do úzadia. Paranormálne prvky neboli až tak paranormálne a nebezpečie, ktoré Nine hrozilo, nebolo až tak nebezpečné. Pre mňa to bola jedna z najväčších hlúpostí, aké som kedy čítala a jednoznačne najslabšia kniha tohto roka. To, že sa na 20. strane do seba zamilovali a na 45. strane už naňho kričala, aby jej konečne povedal, čo k nej cíti, pretože sa z toho zblázni, by som ešte prežila. To, že plakala na každej druhej strane, či už bola šťastná alebo smutná, alebo unavená, alebo naštvaná, to by som prežila tiež, aj keď s ťažkosťami. Ale to, že kvôli škrabancu sa presťahovala k Jaredovi, ktorý jej natiera ruku antibiotickou masťou, pretože nie je očkovaná proti tetanu, bolo už priveľa.

A Prozreteľnosť ma štvala aj z ďalšieho dôvodu. Kvôli môjmu neslávnemu čitateľskému pokroku v predchádzajúcich mesiacoch, som bola veľmi pozadu s čítaním. Cez prázdniny som to skoro všetko už dobehla, ale kvôli Prozreteľnosti som naspäť tam, kde som bola, keďže som nevydržala pri tejto knihe dlhšie ako 50 strán a aj to mi trvalo večnosť, pretože o tie slovné perly som sa musela deliť so všetkými, ktorý sa práve nachádzali v mojom okolí. (Mamu a kamarátku som s tým pekne vytáčala, sestra sa na mne zabávala, keďže ona už knihu čítala predo mnou.)

Rozhodne nechcem uraziť nikoho, komu sa kniha páčila. Nechcem ju ani nikomu protiviť, ale za mňa jednoznačne najslabšia kniha a najväčšie sklamanie tohto roka. Na Červený vrch, ktorý takisto napísala Jamie, som sa dosť tešila, ale neviem, či som schopná dať mu šancu. A rozhodne nedávam šancu pokračovaniam Prozreteľnosti. Škoda.