Nefritová lilie (Recenzia)

Autor: Kirsty Manning
Originálny názov: The Jade Lily
Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2021
Počet strán: 424
Žáner:  román, 2.sv. vojna

1939: Dvě dívky se potkávají v Šanghaji, známé jako „Paříž Východu“. Nádherná Li, která zde vyrůstala, a Romy – židovské děvče, jež do Šanghaje uprchlo spolu se svými rodiči z nacisty okupované Vídně. Dvojice se rychle spřátelí a za krátkou dobu je prakticky nerozlučná. Mladé kamarádky se spolu pohybují ve dvou odlišných světech: mezi zářivými světly velkoměsta a nádherou francouzské čtvrti i v zanedbaných uličkách přecpaného šanghajského ghetta. Ale i přes jejich silné pouto jsou od sebe nakonec odloučeny odstředivou silou všudypřítomné války.

2016: Alexandra odjíždí z Londýna se zlomeným srdcem a vrací se do rodné Austrálie, aby mohla být se svými prarodiči – Romy a Wilhelmem. Po matce jí zůstal jenom nefritový přívěšek ve tvaru lilie. Symbol čiré lásky, pocházející ze Šanghaje. Alexandřin milovaný dědeček umírá a během posledních pár týdnů se spolu s Romy rozhodnou odhalit vnučce rodinná tajemství, která v sobě drželi více než půl století.

Pro Alexandru tak začíná objevná cesta omamnými zahradami a trhy Šanghaje, během níž objeví nečekanou pravdu o své rodině.

Je odhodlána vydat se ve stopách minulosti, aby poznala vlastní kořeny. Postupně objevuje věci, jež ukazují v úplně novém světle nejen její rodinu, ale i ji samotnou.

Nefritová lilie je barvitý, provokativní a krásný příběh o přátelství, mateřství, ceně lásky a síle odříkání a odvahy.
***

Keď sa povie 2. svetová vojna, každý si zrejme predstaví Európu, nátlak nacistov a hrôzostrašné koncentračné tábory. Akosi zabúdame, že táto vojna neničila len Európu, ale jej hrôzy siahajú na všetky kontinenty. Aj sama autorka priznáva, že kým nenavštívila ďaleký Šanghaj, netušila, akým spôsobom boli tieto východné krajiny vojnou zasiahnuté. Nefritová lilie je nevšedný príbeh, ktorý nás prenesie z nám veľmi známej Viedne, do exotického Šanghaja a ukončíme ho v ďalekom Melbourne.

V príbehu sú striedané 2 časové roviny. Jedna počas vojny, kedy je Romy ešte len dievča a je nútená so svojou rodinou opustiť Viedeň a utiecť pred nacistami do Šanghaja. Druhá sa odohráva v roku 2016 v Melbourne, kedy je Romy už stará pani a svoj čas trávi najradšej so svojou najlepšou priateľkou Ninou a svojou vnučkou Alexandrou. Alexandra vie, že jej matku si Romy adoptovala a rozhodne sa zistiť, kto boli jej skutoční rodičia. Postupne ako ona zisťuje pravdu, odkrýva sa nám spletitý príbeh Romynej rodiny a jej dvoch najlepších priateliek.

Dej sa v prevažnej miere odohráva v Šanghaji, ktorý predstavuje stret rôznych národností a kultúr a toto ľuďmi hemžiace sa mesto dokáže uchvátiť svojou atmosférou, architektúrou, exotickým jedlom, umením a aj medicínou. Máme možnosť spoznať miesta, o ktorých sme ešte nepočuli a ktoré určite zatúžite raz navštíviť. Sledujeme nielen ťažký život židov, ale aj neustály tlak Japoncov na čínske obyvateľstvo.

Vzhľadom na to, že dve časové roviny sa striedajú od samého začiatku, viete, ako príbeh skončí. Kto prežije a s kým zostane. Vôbec však netušíte, čo sa stalo medzi tým a kniha je tak skvele napísaná, že na to zrejme ani neprídete. Deje sa v nej toho veľmi veľa, nebezpečenstvo číha na každom kroku a príbeh je plný nečakaných zvratov a, bohužiaľ, aj smrti. Aj keď si už možno myslíte, že viete, čo príde, zrazu je všetko aj tak inak. Dej napreduje veľmi prirodzene a keď už máte pocit, že možno trochu stagnuje, autorka v pravú chvíľu príde s novým prekvapením a zvratom. Vojnové kapitoly sú, samozrejme, strhujúcejšie a zaujímavejšie, pretože si stále v sebe nesú tajomnosť a napätie. Kapitoly zo súčasnosti sú pokojné, približuje nám Alexandrin osobný život, jej úspechy v práci a sklamanie vo vzťahu a neskôr aj veľmi jemnú romantickú zápletku s novým priateľom.

Hoci sa jedná o fiktívny príbeh, autorka si historické pozadie veľmi dobre naštudovala, navštívila miesta, o ktorých píše a stretla sa s mnohými odborníkmi na danú tému. Všetky poznatky, ktoré získala, starostlivo zapracovala do tejto fikcie a vytvorila veľmi uveriteľný príbeh s neopísateľnou atmosférou a prepracovaným dejom. Aj keď má kniha "len" 420 strán, vy máte po dočítaní pocit, akoby ste s hrdinami strávili veľmi veľa času. Spoznáte ich charakter, predstavujete si miesta, v ktorých žijú, prežívate s nimi všetky bolesti a aj zriedkavé malé radosti. Máloktorá kniha ma dokáže tak vtiahnuť, ako to dokázala táto.

Nefritová lilie má všetko, čo sa od dobrého príbehu očakáva. Určite ju odporúčam nielen tým, ktorí radi siahnu po téme 2. svetovej vojny, ale aj všetkým, ktorí radi odhaľujú dávne rodinné tajomstvá, spoznávajú exotické krajiny a chcú kvalitný, prepracovaný a nezabudnuteľný príbeh.