Víno & čary (Recenzia)

Vydavateľstvo: Grada/Cosmopolis, 2021
Séria: The Vine Witch
Diel: 1/3
Počet strán: 280
Žáner: fantasy romance
Moje hodnotenie knihy: 3,5*/5*

Po celé stáročia chránili vinice Château Renard talentované vínne čarodejnice, ktorých kúzla pomáhali dorábať svetoznáme víno z údolia Chanceaux. Elenu, jednu z čarodejníc, však postihla kliatba, ktorá ju uväznila v podobe ropuchy na plytčine močiara a jej magické schopnosti zoslabli. Prešlo dlhých a trpkých sedem rokov, kým sa jej podarilo kúzlo prelomiť a vrátiť sa k svojmu bývalému životu.

Lenže vinicu, ktorú mala zdediť, teraz vlastní pekný cudzinec. Jean-Paul Martel uprednostňuje vedu pred poverami a nepodporuje ani vieru miestnych obyvateľov vo vínne čarodejnice. Aby Elena mohla pomôcť vinohradu zotaviť sa, musí utajiť svoju skutočnú identitu a rovnako aj plány na pomstu tomu, kto jej ukradol najlepšie roky života. Keď sa jej bývalý snúbenec stane obeťou rituálnej vraždy, podozrenie padne na Elenu.

Zdá sa, že niekto v údolí praktizuje starú temnú mágiu, takú nebezpečnú, že nie je zapísaná ani v kúzelných knihách. Elenu čaká ťažký zápas, aby očistila svoje meno a ochránila všetko, čo miluje.

***

O tejto knihe som sa dozvedela začiatkom roka, keď vyšla u našich susedov, a hneď ma nalákala už len svojou nádhernou obálkou a názvom. Keď som si prečítala anotáciu tak som vedela, že môžem očakávať príjemným, oddychový príbeh, trochu kúziel a veľa vína. A presne to som aj dostala.

Dej knihy sa odohráva v známej vinohradníckej oblasti vo Francúzsku, ktorá je preslávená dokonalým vínom. Kvalite vína tu totiž už od nepamäti pomáhajú vínne čarodejnice, ktoré malými "vylepšeniami" pomáhajú, aby sa každý strapec hrozna premenil na skvelý pohár vína. Elena je jednou z vínnych čarodejníc, ktorú však niekto preklial a na dlhé roky premenil na žabu. (Mimochodom, prvá kapitola napísaná z pohľadu žaby, bola naozaj originálna!) Po návrate na Château Renard zistí, že vinicu prevzal nový majiteľ, ktorý nielen, že nezmyslom o vínnych čarodejniciach neverí, ale preslávenú chuť vína chce dosiahnuť čisto pomocou vedy a techniky. Elena si však hneď uvedomí, že niekto nepreklial len ju, ale aj celú vinicu, a tak začína jej (spočiatku) utajená záchrana vinohradu.

Môžem povedať, že kniha je svojou atmosférou, prostredím a námetom ako stvorená pre oddychové jesenné čítanie pri pohári dobrého vína (na ktoré pri čítaní určite dostanete chuť). Dozrievanie hrozna, výroba nového ročníka, k tomu trochu mágie a zaklínadiel, zopár nahnevaných čarodejníc, začínajúca romantika a jemná dávka napätia. Určite odporúčam siahnuť po knihe práve v tomto období a som si istá, že vám navedie skvelý pocit pohody.

Príbeh je sám o sebe dobre vymyslený, zaujímavý a pomerne originálny, jeho spracovanie však trochu zaostáva. Autorka píše veľmi jednoducho a stránky utekajú naozaj veľmi rýchlo. Na môj vkus asi až príliš rýchlo - občas som pri čítaní mala pocit, že som si pustila film rýchlosťou 2.0. Myslím, že keby si autorka dopriala trochu viac priestoru, napr. o takých 100 strán naviac, príbehu by to prospelo. Námet a zápletka celej knihy by na to určite stačila. Autorka by sa nemusela  potom tak veľmi ponáhľať s vyriešením všetkých problémov a aj romantická linka by dostala viac času na rozvinutie. Takto to bolo veľmi zrýchlené a do očí bijúce to bolo najmä pri vzťahu Eleny a Jean-Paula, ktorý vznikol... vlastne ani neviem ako.

Ak však nemáte radi dlhočizné opisy a komplikovanú psychológiu postáv a v týchto zvláštnych časoch uprednostňujete radšej niečo oddychovejšie, Víno & čary sú určite dobrá voľba. Už len kvôli prostrediu a zakomponovania mágie do príbehu sa určite oplatí túto knihu prečítať.

Po dočítaní knihy som bola trochu prekvapená - vedela som totiž, že je to séria, ale kniha funguje ako samostatný diel. Hlavná zápletka sa vyrieši a príbeh sa uzavrie. Veľmi ma však potešilo, že nasledujúce dva diely sa budú sústrediť na iné postavy (s ktorými sme sa zoznámili už v tejto časti) a na ich osudy som už teraz veľmi zvedavá a naozaj dúfam, že séria u nás vyjde kompletná.

Knihu si môžete kúpiť tu