Pekáreň s vôňou škorice (Recenzia)

Autor: Ruth Kvarnström-Jones
Originálny názov: Halleholm - Lovisas val
Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2021
Séria: Halleholm
Diel:  1/2

Jedného dňa sa Lovisa rozhodne vrátiť z Londýna do rodného mestečka, malebného švédskeho Halleholmu. Po starých rodičoch tu zdedila krásnu historickú budovu z 18. storočia, bývalú pekáreň s kaviarničkou, kde jej dedko Johan piekol svoje vychýrené škoricové slimáky a babička Amelia mala na poschodí krajčírsky ateliér. Bez dlhého premýšľania sa Lovisa rozhodne budovu zrekonštruovať a voňavú pekáreň znovu otvoriť. V tej chvíli však ešte netuší, že okrem pekárne zdedila aj trpké nepriateľstvo medzi dvoma vetvami rodiny.

Najväčšie ťažkosti jej spôsobuje Reuben Halleholm, ktorý ju priam neznáša a intrigami sa ju snaží primäť k tomu, aby v podnikaní neuspela a pekáreň mu predala. Lenže Lovisa sa tak ľahko nevzdáva a je odhodlaná bojovať nielen za svoje sny, ale aj za odkaz svojej milovanej babičky. Podarí sa jej nakoniec zlomiť nenávisť medzi dvoma znepriatelenými rodinami? A ochráni svoje srdce pred láskou, ktorá by mala byť raz a navždy zakázaná?

***

Krásna sladká obálka sľubuje feel-good romantický príbeh, ktorý môže zlákať všetky milovníčky koláčikov, kávy a pohody. Vo vnútri je však oveľa prepracovanejší príbeh, než sa zrejme na prvý pohľad môže zdať. Prirovnanie k Rómeovi a Júlii je síce trefné, ale viac ako o romantiku tu ide o prácu a presadenie sa v podnikaní.

Lovisa sa po nevydarenom vzťahu rozhodne z Londýna vrátiť do svojho rodného mestečka Halleholmu. Po svojej starej mame tam zdedila na námestí síce krásnu, ale trochu zanedbanú budovu, v ktorej mal jej starý otec pekáreň s kaviarňou a jej stará mama krajčírsky ateliér. Lenže od kedy starí rodičia zomreli, na námestí si ich najväčší rodinní rivali zriadili novú pekáreň, ktorá by im pri znovuotvorení mohla konkurovať a narobiť nechcené problémy. Preto Lovisa dlho váha, či sa má do svojho zamýšľaného projektu vôbec pustiť. Nakoniec sa rozhodne neustúpiť a postaviť sa nenávidenej rodine Halleholmovcov.

Hneď v úvode sa okrem príbehu hlavnej hrdinky Lovisy dozvedáme aj osudy jej starých rodičov. Autorka si pripravila strhujúce rozprávanie o tom, ako začal spor medzi Lovisinou rodinou a Halleholmovcami. Veľmi ma bavilo spoznávať členov oboch rodín a ich vzájomné prepojenie. Nevraživosť medzi nimi sa vytvárala postupne, ale až jeden rozhodujúci incident spôsobil definitívne oddelenie rodín. Dôležitú úlohu zohrala hrdosť jednej strany a závis a neprajnosť tej druhej.

Zrejme aj na základe obálky som si myslela, že pôjde predovšetkým o romantický príbeh, ale musím priznať, že ma veľmi príjemne prekvapilo, že viac ako na romantickú linku, sa príbeh sústreďuje na rozbiehajúce sa Lovisino podnikanie. Rozhodla sa oživiť recepty starého otca, ktoré sa ešte ako dieťa naučila, zmodernizovať pekáreň a priniesť obyvateľom Halleholmu príjemné miesto na posedenie s priateľmi a predovšetkým chutné koláčiky, na ktoré sa vám pri čítaní budú určite zbiehať slinky.

Veľmi ma bavilo sledovať nevraživosť Lovisy a Reubena Halleholma, ktorý jej od samého začiatku robil problémy a vďaka zdedenému veľkému majetku a dostatku finančných prostriedkov jej pripravoval situácie, ktoré neustále ohrozovali jej podnikanie. Autorka má na daný žáner veľmi dynamický štýl a neustále sa niečo dialo. Hneď ako sa vyriešil jeden problém, objavil sa ďalší. Len veľmi okrajovo sa pomaly rozvíja aj Lovisin vzťah s Axelom, ktorý sa zdá byť čiernou ovcou Halleholmovcov. Jediná vec, cez ktorú som sa počas čítania nemohla preniesť, bolo rodinné puto medzi nádejným párom. Vedela by som si to predstaviť, ak by bol Axel napríklad nevlastný syn, ale ak som sa správne pochopila rozvetvené rodinné vzťahy, nebolo tomu tak. Určite by mi, aspoň na začiatku, pomohol rodokmeň, pretože som sa mala trochu problém orientovať medzi niekoľkými generáciami oboch rodín. To sú ale zanedbateľné nedostatky, ktoré autorka vynahradila veľmi dobrým spracovaním a z témy dvoch znepriateľených rodín v tomto prípade vyťažila maximum.

Veľmi pekný príbeh z malého švédskeho mestečka, pri ktorom som mala neustále chuť na dobrú kávu a predovšetkým na sladkých škoricových slimákov. Postavy som si obľúbila a budem sa veľmi tešiť na pokračovanie ich osudov v Zimnom kúzle s vôňou škorice.