Čudná príhoda so psom uprostred noci (Recenzia)

Autor: Mark Haddon

Originálny názov: The Curious Incident of the Dog in the                                       Night-Time
Vydavateľstvo: Lindeni, 2022
Počet strán: 232
Žáner: román

Táto kniha je detektívka. No nie je to celkom obyčajná detektívka. Vyšetrovateľom a zároveň rozprávačom príbehu je Christopher Boone, pätnásťročný chlapec s Aspergerovým syndrómom. Je výborný v matematike, pozná všetky krajiny sveta a ich hlavné mestá, dokáže vymenovať prvočísla až do 7 507 – ale ľudské emócie celkom nechápe. Rád si robí zoznamy, zbožňuje vzory a pravdu. Neznáša žltú a hnedú farbu a to, keď sa ho niekto dotýka. Sám sa nikdy nevybral ďalej ako na koniec ulice – ale keď jedného dňa nájde na dvore zavraždeného susedkinho psa, okamžite sa rozhodne, že musí zistiť, čo sa stalo. Vydáva sa na hrôzostrašnú cestu, ktorá mu prevráti život naruby.

***

Malá kniha s veľkým príbehom? Christopher nie je tak úplne obyčajný chlapec. Na svet pozerá inými očami ako jeho okolie a preto mu ľudia nerozumejú. Ani jeho otec to s ním nemá najľahšie. Obzvlášť ťažké to s ním začalo byť po tom, ako u susedky našiel jej psa prebodnutého vidlami. Christopher sa rozhodol, že príde na to, kto to urobil a svoje vyšetrovanie podrobne zaznamená. A tak vznikla táto kniha :)

Vďaka tomuto príbehu môžete nahliadnuť do sveta ľudí s Aspergerovým syndrómom a zoznámiť sa tak s ich zmýšľaním a pohľadom na svet. Odborná literatúra to síce nie je, ale napriek tomu si tu môžete spraviť celkom slušný obraz o tom, ako sa tento syndróm prejavuje, aký je človek, ktorý sa s ním narodil a tiež, ako to ovplyvňuje život jeho rodiny. Ak vás táto téma zaujíma, ale neradi čítate zložité texty, toto je skvelý spôsob, ako si rozšíriť obzory. Veľmi pekný a citlivo napísaný príbeh, ktorý veľmi verne (aspoň ja mám ten pocit) zobrazuje problémy, ktoré musí zdolávať nielen Christopher, ale aj jeho rodičia.

Určite celému príbehu pomáhajú aj ilustrácie, ktoré celý text sprevádzajú a mnoho zaujímavých vedomostných faktov, ktoré Christopher zakomponuje do úplne bežného nenáročného rozhovoru. Tento krátky príbeh je nielen poučný, ale častokrát aj úsmevný a v neposlednom rade mnohokrát aj prekvapivý. Nedal mi úplne to, čo som od neho očakávala, ale určite som rada, že som si ho prečítala a že takouto príjemnou formou som sa mohla opäť niečo nové a užitočné naučiť.