Cudzie dieťa (Recenzia)

Originálny názov: Playing nice
Vydavateľstvo: Ikar 2022
Počet strán: 408
Žáner:  historická romanca

Krv nie je voda... Naozaj je to také jednoduché?

Keď Pete Riley jedného rána otvorí dvere, netuší, že naňho čaká rodičovská nočná mora.
Na prahu stojí neznámy muž, ktorý tvrdí, že Petov dvojročný syn Theo je v skutočnosti jeho. K nešťastnej zámene došlo podľa Milesa Lamberta v nemocnici, kde v ten istý deň porodila jeho žena Lucy aj Petova partnerka Maddie. Oba páry sú v šoku, no snažia sa nájsť cestu, ako prepojiť svoje rozdielne životy a stať sa trochu nekonvenčnou modernou rodinou. Až žaloba podaná na nemocnicu spustí oficiálne vyšetrovanie, ktoré vedie k prekvapivým odhaleniam. Ako veľmi môže jedna rodina veriť druhej? Alebo dokonca jeden partner druhému? Pete a Maddie sú odhodlaní urobiť pre ochranu svojho dieťaťa, čo bude treba. Aj nehrať podľa pravidiel.

***

J. P. Delaney je veľmi obľúbený autor thrillerov a už dlhšie som si chcela od neho niečo prečítať. Téma zámeny detí ma zaujala a bola som zvedavá na jej prevedenie. Tiež veľmi rada sledujem priebeh súdnych sporov a kroky obhajoby a žalobcov. Anotácia sľubuje zaujímavý a zamotaný príbeh s množstvom otázok a zrejme aj prekvapivých odhalení.

Kniha je veľmi dobre napísaná. Krátke kapitoly, ktoré striedavo rozprávajú manželia Pete a Maddie prinášajú dvojitý pohľad na situáciu. Z pohľadu otca na materskej dovolenke a matky s popôrodnou psychózou, ktorá musí uživiť rodinu. Príbeh skvele graduje. Problémy sa stále nabaľujú a postupne sa odkrývajú nepekné tajomstvá. Rýchle tempo mi nedovoľovalo knihu len tak odložiť a tiež som bola veľmi zvedavá, ako autor z toľkých problémov a záhad vykorčuľuje.

Námet skvelý, štýl mi vyhovoval, ale s čím som mala veľký problém, boli samotné postavy. Obe manželské dvojice boli mimoriadne nesympatické, protivné a ich správanie bolo často zobrazené nerealisticky. Tiež som si istá, že dvojročnému dieťaťu, ktoré v príbehu vystupovalo boli pripisované schopnosti minimálne predškoláka. Celý súdny proces a vyšetrovanie autor zobrazil len povrchovo, nešiel do hĺbky a najmä ho zobrazil zamerané len na jednu z dvojíc. Neuveriteľná manipulácia druhej dvojice a odovzdanosť tej prvej ma zdvíhala zo sedačky a právnici tu boli zobrazení ako neaktívne a pomerne zbytočné bábky. V závere sa všetko veľmi rýchlo a nakoniec aj veľmi jednoducho vyriešilo. Na to, koľko problémov sa v prípade vyskytlo, by som očakávala prepracovanejší koniec. Musím ale priznať, že vinníka zámeny detí som neuhádla a toto odhalenie ma naozaj prekvapilo.

Celkovo knihu hodnotím ako dobre gradujúci thriller, pri ktorom ale veľa nerozmýšľajte. Vezmite si ho, keď si chcete oddýchnuť pri síce zamotanom príbehu, ale nie úplne logickom :) Pri tejto knihe prevažujú nadšené recenzie, takže ak tento žáner obľubujete, zrejme neurobíte krok vedľa, keď sa do knihy pustíte.