Berlínčanska (Recenzia)

Originálny názov: The Berlin Girl
Vydavateľstvo: Motýľ
Počet strán: 392
Žáner:  (pred)vojnový román
Moje hodnotenie knihy: 3,5*/5*

Berlín, rok 1938:

Leto je v plnom prúde a v Nemecku sa neodvrátiteľne schyľuje k vojne. Keď začínajúcu novinárku Georgie Youngovú prevelia do Berlína spolu s jej kolegom z Londýna, Maxom Spenderom, uvedomuje si, že situácia v krajine sa dramaticky mení.

Po príchode do mesta zahaleného do červených vlajok s hákovými krížmi, v ktorom sa to hemží nacistami, Georgie bezmocne sleduje, ako sú mnohí ľudia prenasledovaní a miznú zo dňa na deň. So stupňujúcim sa napätím si uvedomí, že s Maxom sa nemôžu len tak prizerať a musia konať, aj keby tým mali riskovať svoj život.

Postupne Georgie preniká do tajov ríše a začína odkrývať neopísateľné zverstvá Hitlerovho Nemecka. Táto dvojica sa stáva bytostnou súčasťou tohto temného sveta.

Nezabudnuteľný príbeh o svete na začiatku vojny a silnej žene, ktorá sa začne stretávať s nebezpečným dôstojníkom koncentračného tábora, aby sa postupne infiltrovala až do najužších kruhov nacistov. No čo ak dôstojník zistí, kto Georgie v skutočnosti je a prečo sa s ním stretáva?

***

Ak máte radi vojnové romány a chcete v nich vždy niečo nové objaviť, aby vám v tom množstve aktuálne vydávaných kníh jednotlivé príbehy nesplynuli, toto môže byť pre vás tá správna voľba. Berlínčanka vyniká už len tým, že sa odohráva nie priamo počas vojny, ale sledujeme predvojnový Berlín prostredníctvom anglických novinárov vyslaných poskytovať aktuálne informácie z hlavného tábora Hitlerovej propagandy.

Hlavnou postavou je Georgie Youngová, mladá anglická novinárka, ktorá je odhodlaná posielať do sveta čo možno najvernejšie zobrazenie aktuálneho diania v Berlíne. Je jej jasné, že sa schyľuje k niečomu veľmi zlému, má tušenie, že za dverami táborov, kde zhromažďujú Židov sa deje niečo neľudské, ale, žiaľ, nemá dôkazy. Bez nich jej slovám ľudia neuveria. Ona sa ale nevzdáva a všemožne sa snaží svetu otvoriť oči.

Max Spender zo začiatku Georgie veľmi neobľubuje. Postupne ale vidí jej odvahu a nadanie a jej presvedčenie ho strhne, a spoločne začnú pracovať na záchrane jednej židovskej rodiny. Je to nebezpečný plán, pri ktorom im ide o život, ale oni napriek tomu chcú svojou trochou prispieť a odvrátiť blížiace katastrofy.

To, že sú hlavné postavy reportéri, sa odráža aj na štýle, akým je kniha písaná. Veľmi veľa priestoru je venovaného mapovaniu politickej situácie, opisu atmosféry, ktorá je neustále napätá a sledujeme, ako rýchlo nacisti naberajú moc a sú takpovediac neohrození. Podrobne sa dozvedáme všetky najdôležitejšie udalosti, ktoré vojne predchádzali a je nám priblížené novinárske prostredie. Ako sa získavajú kontakty, informácie, ale aj aké rýchle a ľahké je zbaviť sa neželaných osôb.

Kniha sa čítala veľmi dobre, autorka je nadaná spisovateľka, napriek tomu nebol príbeh taký strhujúci, ako som očakávala. To, akým štýlom bol písaný a že väčšinu priestoru sa venovala skôr politickej situácii ako samotnému príbehu spôsobilo, že síce sa mi kniha páčila, ale nemala som pocit, že by som sa od nej nedokázala odtrhnúť. Najviac ma bavila v závere, kedy sa najviac rozvíjala nielen romantická linka, ale aj dni tesne pred vyhlásením vojny. Dej bol akčnejší, postavy riskovali a dostávali sa do mnohých nebezpečných situácií. Veľmi sa mi páčili aj záverečné články, ktoré priblížili dôležité míľniky v životoch hlavných hrdinov, a tak sme mali možnosť dozvedieť sa celý ich životný príbeh.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  Motýľ.