nedeľa 13. novembra 2022

Les miznúcich hviezd (Recenzia)

Autor: Kristin Harmel

Originálny názov: The Forest of Vanishing Stars

Vydavateľstvo: Fortuna Libri 2022
Žáner: vojnový román

Sugestívny príbeh o mladej žene, ktorá počas druhej svetovej vojny využíva svoje poznanie divočiny, aby pomohla židovským utečencom zmiznúť pred nacistami – až kým všetko neohrozí tajomstvo z jej minulosti.

Jona, ktorú ešte ako malé dievčatko uniesla jej bohatým nemeckým rodičom záhadná žena a vychovávala ju v neľútostnej divočine východnej Európy, sa v roku 1941 ocitá v lesoch na pomedzí Poľska a Bieloruska sama. Jej osamelú existenciu naruší stretnutie so skupinou Židov utekajúcich pred nacistickým terorom. Ohromená sa od nich dozvedá, čo sa deje vo vonkajšom svete, a prisľúbi, že ich naučí všetko, čo vie, o prežití v lese. Na odplatu dostane prekvapivé lekcie, ako si otvoriť srdce po rokoch izolácie. Keď ju však zradia a utečie do mestečka okupovaného Nemcami, jej minulosť a prítomnosť sa stretnú v šokujúcej kolízii, ktorá môže všetko zmeniť.

***

Už z anotácie mi bolo jasné, že toto bude veľmi originálny príbeh, ktorý prináša opäť niečo nové a nevšedné v  žánri vojnových románov. To ma na nej lákalo a zároveň po jej dočítaní mi tá jej nevšednosť a inakosť zrejme aj trochu prekážala. Od začiatku má kniha špecifickú atmosféru tajomna s kopou nevysvetliteľných vízií a predpovedí. Postava jasnovidky ako osoby veľmi vzdelanej, múdrej ale zato komplikovanej, bola určite veľmi originálna a neobyčajná. Do deja priniesla mnoho duchovna a zvláštností, ktoré sa mne osobne do vojnového románu nehodili. Celé sa to autorka neskôr snažila zakomponovať do udalostí, ktoré sa reálne v tej dobe a na tom mieste udiali, napriek tomu mi ale celý príbeh pripadal ako rozprávka, aj keď o hrôzostrašných veciach.

Prežívanie Židov a partizánskych skupín v lese bolo zaujímavé, aj to, ako sa hlavná hrdinka snažila každému pomôcť, poradiť a naučiť, ako prežiť v divočine. Tejto časti bolo v knihe venovaného najviac priestoru a postupne som nadobudla dojem, že sa situácie a myšlienky začali opakovať. Chvíľu bol dej ozvláštnený o jej pobyt v civilizácií, to však netrvalo dlho.

Hlavná postava Jona, dievča vyrastajúce a žijúce v lese, bola veľmi sympatickou postavou, aj keď v určitom zmysle aj veľmi naivnou. Samozrejme, odvaha a zručnosti na prežitie jej nechýbali, ale vzhľadom na jej (ne)skúsenosti so životom s inými ľuďmi, boli jej reakcie a správanie na môj vkus nie veľmi hodnoverne spracované. V určitom zmysle bola jej postava sformovaná dokonale, v inom veľmi povrchne.

Aj keď mne kniha úplne nesadla, vidím, že romantickým a citlivým dušiam sa veľmi páči a odporúčajú ju. Autorka chce prostredníctvom knihy prinášať lásku, pochopenie a porozumenie, veľký priestor venuje aj náboženským myšlienkam a citátom, ktoré nás majú nasmerovať k správnym rozhodnutiam. Komu nevadia nepravdepodobné náhodné stretnutia a ľahko predvídateľné momenty a má rád dojemné a romantické čítanie, pre tých bude určite Les miznúcich hviezd tou správnou voľbou.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Fortuna Libri