Ďaleko od hlučného davu (Recenzia)

Originálny názov: Far from the Madding Crowd

Vydavateľstvo: Ikar 2022
Počet strán: 472
Žáner:  historický román
Moje hodnotenie knihy: 1*/5*

Príbeh emancipovanej ženy vo viktoriánskych časoch

Krásna Batšeba Everdenová je sebavedomá a slobodne zmýšľajúca mladá dáma a také ženy to vo viktoriánskom Anglicku nemajú ľahké. Manželstvo je to posledné, po čom túži, lenže skostnatená spoločnosť a konvencie ju sústavne tlačia do zväzku. Jedného dňa zdedí rozľahlú farmu a rozhodne sa o ňu starať sama, bez mužskej pomoci. Na statku sa zamestná Gabriel Oak, ktorý prišiel po nešťastnom incidente o vlastné hospodárstvo.
V minulosti požiadal Batšebu o ruku, no tá jeho žiadosť odmietla. Zdržanlivý Gabriel sa tak na farme stáva nechceným svedkom Batšebinho flirtovania so svojím susedom pánom Boldwoodom, čo v ňom rozpúta nečakanú posadnutosť. Oboch nápadníkov však zatieni príchod mladého vojaka Franka Troya, ktorý sa do Batšeby zamiluje a rozdúcha v triezvo uvažujúcej žene nespútanú vášeň. Jeho prítomnosť na farme prebudí v Boldwoodovi chorobnú žiarlivosť, čím vyvolá dramatický sled udalostí.
Román Ďaleko od hlučného davu je nezabudnuteľným portrétom vidieckeho života, ktorý upadá vplyvom nemilosrdnej industrializácie, príbehom modernej ženy uväznenej v spoločenských tradíciách, a zároveň jedným z najvzácnejších klenotov anglickej literatúry.

***

Milujem historické romány, obzvlášť tie z viktoriánskej doby. Mojou srdcovkou je, samozrejme, Jane Austen a čakala som, že sa k nej pridá aj Thomas Hardy. Obaja žili v dobe, o ktorej písali, preto sú ich romány autentické a čitateľ si vďaka tomu môže dokonale vychutnať atmosféru. Na knihu Ďaleko od hlučného davu som čítala nespočetne veľa pochvalných recenzií, preto ma ani len nenapadlo, že by sa mi kniha nepáčila. Musím ale skonštatovať, že sa mi nečítala dobre, a to najmä kvôli výhradám k hlavnej hrdinke.

Hneď od prvých stránok je jasné, že autorov štýl je iný ako štýl súčasných autorov a treba si naň zvyknúť. Má rád podrobné opisy so zložitými súvetiami. Častokrát som mala pocit, že je skôr komentátorom určitých udalostí, ktoré v knihe opisuje. Zaoberá sa maličkosťami a kým sa dostane k podstatným dejovým záležitostiam, zaberie to určitý čas. Napriek tomu, že mám veľmi rada knihy z tohto obdobia a historický štýl spisovateľov mi nevadí, Hardy mi nesadol.

Nakoľko som si chcela príbeh už dlho prečítať a zachytila som aj jeho filmové spracovanie, mala som o knihe určité predstavy. Môžem ale povedať, že tie boli úplne odlišné a príbeh ma v tomto smere (nemilo) prekvapil. Očakávala som naozaj príbeh o emancipovanej silnej ženskej hrdinke, ktorá je sebavedomá, nenechá sa ovplyvňovať mužmi, je rozhodná a obdivuhodná. Že sa vymyká vtedajším pravidlám a robí veci po svojom. Hardy nám tu ale predstavil veľmi povrchnú, nestálu, impulzívnu a nie veľmi inteligentnú hlavnú hrdinku a z celého jej prejavu som mala skôr pocit znechutenia ako obdivu. Akoby si autor robil z nežnejšieho pohlavia skôr posmech než to, že by ich obdivoval a vyzdvihoval.

Zápletka bola skôr tradičná, ale vôbec nie zlá. Žena a traja muži okolo nej. Každý iný a ona si môže vyberať. Ideálne do Austenovskej knihy, ktorá by z danej témy určite vyťažila maximum. Hardy dobrú dejovú linku zakopal pod zdĺhavé opisy a nezaujímavé rozhovory. Keďže sa autor zameral na statkárov,  ich vzájomné doťahovanie bolo dosť prízemné a mne chýbali milé, zdvorilostné, síce častokrát povrchné, ale mnohokrát aj intelektuálne rozhovory vyšších tried. A znova musím zdôrazniť, že správanie hlavnej hrdinky a jej zbrklé zmeny názorov mi vyslovene vadili.

Sto ľudí, sto chutí. Komu vyhovuje Austenová alebo sestry Bronteové, nemusí sa páčiť Hardy a naopak. Pri tejto knihe si myslím, že buď vám vyslovene sadne, alebo absolútne nesadne. Ja patrím k druhej skupine, ale každopádne, ak ste na ňu zvedaví, treba ju vyskúšať. Už po pár stránkach vám bude určite jasné, do ktorej skupiny sa zaradíte vy :)