Mačka, ktorá zachránila knihy (Recenzia)

Autor: Sósuke Nacukawa

Originálny názov: 本を守ろうとする猫の話

Vydavateľstvo: Ikar 2022
Počet strán: 224
Žáner:  fikcia

Rintaró Nacuki je len stredoškolák, no na pleciach mu už leží zodpovednosť za tisíce príbehov. Po milovanom starom otcovi totiž nezdedil len lásku ku knihám, ale aj antikvariát. S antikvariátom je však viac starostí ako radostí, a tak sa ho rozhodne zavrieť. Vtedy sa pred ním zjaví hovoriaca mačka a požiada ho, aby jej pomohol knihy zachrániť. Mnohé z nich sú opustené a zdá sa, že vyslobodiť ich z rúk nedbanlivých majiteľov dokáže iba táto netradičná dvojica. A tak sa mačací knižný ochranca a Rintaró vydávajú na úžasnú výpravu do sveta fantázie, do spletitých bludísk, kde na nich čaká nejedno dobrodružstvo. Stretávajú muža, ktorý necháva knihy hynúť na poličkách, neuvedomelého mučiteľa kníh, ktorý z nich vystrihuje časti, aby iným uľahčil čítanie, alebo riaditeľa vydavateľstva, ktorý je posadnutý vydávaním bestsellerov. Ostáva posledná úloha – bludisko vedúce do ríše, kam sa odvážia vstúpiť len tí najudatnejší. Dokáže to aj Rintaró?

***

Napriek tomu, že japonská literatúra mi vyhovuje a mám ju veľmi rada, nesiaham po nej často. A to z dvoch jednoduchých dôvodov. Japonských kníh u nás nevychádza veľa a na tento špecifický "magický" štýl musím mať tú správnu náladu. Preto som sa k Mačke, ktorá zachránila knihy dostala až teraz, aj keď ju mám už nejaký ten týždeň doma.

Ide o jednoduchú dejovú linku rozdelenú do 4 kapitol, v ktorých Rintaró musí rozlúsknuť 4 problémy. V podvedomí si spomína na rady a múdrosti svojho starého otca, ktorý mu zanechal krásny antikvariát a pri odpovediach mu pomáha nielen ryšavá rozprávajúca mačka, ale aj predsedníčka jeho triedy, sympatická Sajó.

V tejto knihe sa skrýva výnimočný príbeh pre všetkých milovníkov kníh, ktorí si kladú bežné knihomoľské otázky a radi rozmýšľajú nad ich odpoveďami. Je potrebné čítať veľké množstvo kníh? Treba hľadieť na kvalitu alebo na kvantitu? Prečo sú populárne braky a klasiku už nikto nečíta? Budú ma odsudzovať za to, že čítam len populárne novinky?

Rintaró vám pri plnení svojich úloh v knižných labyrintoch na tieto otázky pomôže nájsť odpovede a možno vám dá aj nové podnety na premýšľanie. Spolu s ryšavou mačkou vás prevedie knižnými problémami a obklopí vás kopami kníh, takže pri čítaní sa budete určite cítiť veľmi komfortne. Je to nenáročné krátke dielo, ktoré zvládnete prečítať za pár hodín a určite vám po ňom zostane príjemný pocit a veľká chuť pustiť sa do mnohých nových príbehov.