Krásny svet, kdeže si (Recenzia)

Sally Rooney
Originálny názov: Beautiful World, Where Are You
Vydavateľstvo: Lindeni, 2023
Počet strán: 304
Žáner: fikcia
Moje hodnotenie knihy: 5*/5*

Spisovateľka Alice sa zoznámi s Felixom, ktorý pracuje v sklade, a požiada ho, aby ju sprevádzal na služobnej ceste do Ríma. V Dubline sa jej najlepšia priateľka Eileen spamätáva z rozchodu a začína opäť flirtovať so Simonom, s ktorým sa pozná od detstva. Alice, Felix, Eileen a Simon sú stále mladí – no život ich pomaly dobieha. Túžia po sebe a navzájom sa klamú, dávajú sa dokopy a rozchádzajú sa. Majú sex a trápia sa nad ním, strachujú sa o svoje priateľstvo a znepokojuje ich svet, v ktorom žijú. Dokážu uveriť v krásny svet?

KRÁSNY SVET, KDEŽE SI sa venuje rôznym témam – kráse, sláve, sociálnym sieťam, duševnému zdraviu, priateľstvu, láske, prerodu priateľstva na lásku aj tomu, aká je príťažlivosť premenlivá. Autorkine postavy hľadajú lásku a vlastnú identitu aj kultúrnu triedu, do ktorej by mohli patriť alebo sa v nej schovať. Hľadajú nádej vo svete, ktorý sa často zdá beznádejný.

***

V poslednej recenzii na knihu od Sally Rooney som písala, že som veľmi zvedavá, čo nám autorka prinesie nabudúce. Po dvoch rokoch sme sa konečne dočkali ďalšej knihy aj u nás. Musím sa priznať, že ja som sa už nevedela dočkať a knihu  Krásny svet, kdeže si som si vypočula takmer okamžite po jej vydaní v origináli. Väčšinou však obľúbené knihy, ktoré vyjdú aj u nás, čítam dvojmo, aby som mala komplexný zážitok, a tak som veľmi rada, že som si teraz mohla Krásny svet prečítať ešte v predstihu.

Podobne ako v Rozhovoroch s priateľmi, aj tu máme ústrednú dvojicu kamarátok, Alice a Eileen, ktoré majú na rozdiel od Frances a Bobbi v podstate samostatné príbehové linky. Medzi jednotlivými kapitolami sú kapitoly e-mailov, ktoré si medzi sebou dopisujú a prepájajú tak svoje príbehy a životy. Alice je spisovateľka, ktorá sa kvôli psychickým problémom  presťahovala do malého mesta z Dublinu, kde sa stretne s Felixom. Viac-menej náhodne pozve Felixa na služobnú cestu do Ríma a on s návrhom súhlasí. Eileen ostala  po škole žiť a pracovať v Dubline, spamätáva sa z rozchodu a neustále sa vracia k Simonovi, priateľovi z detstva, s ktorým sa jej stále krížia cesty.

Ako som písala už aj pri predchádzajúcich dvoch knihách od autorky - na Sally Rooney treba mať jednoznačne náladu. Má naozaj svojský štýl, strohý a úsporný, ale dokáže ním vyjadriť všetko, čo potrebuje. Svojská je aj čo sa týka samotných príbehov a postáv - myslím si, že mnohí ľudia sa v jej knihách nájdu, ale veľa ľuďom určite nebudú hlavní hrdinovia po chuti. Zväčša ide o dosť nesympatické postavy s mnohými chybami, ktoré sa často správajú iracionálne. Inak tomu nie je ani v Krásnom svete, kde budete mať určite veľakrát chuť hlavnými hrdinami zatriasť a prefackať ich, nech sa spamätajú. Osobne mám však rada práve takéto knižné charaktery ako pripomienku, že aj v reálnom svete nikto nie je pozitívnou alebo negatívnou postavou, ale každý človek je nejaký a nejako inak vnímaný druhými.

Krásny svet, kdeže si mal oproti predchádzajúcim knihám od autorky ešte jeden aspekt, ktorý sa mi naozaj veľmi páčil a vďaka ktorému je práve toto moja najobľúbenejšia kniha od autorky. Sú to práve spomínané e-maily, ktoré si píšu Eileen a Alice. Okrem svojich osobných životov v nich rozoberajú spoločenské, politické, ekonomické a ekologické témy, o ktoré sa zaujímam a ktoré posunuli túto knihu na intelektuálnejšiu úroveň. Aj keď tieto témy boli načrtnuté aj v predchádzajúcich knihách, predsa len išlo len o pozadie ústredného príbehu. Alice a Eileen však o týchto témach aktívne diskutujú, čo sa mi naozaj veľmi páčilo. Trápili ich veci, nad ktorými sa často zamýšľam aj ja a ich debaty o týchto témach mi pripomínali moje vlastné myšlienkové pochody.

Za mňa je Krásny svet zatiaľ najlepšou autorkinou knihou, ktorej čítanie si určite ešte viackrát zopakujem a už teraz sa teším, čo ďalšie nám Sally prinesie.

Knihu si môžete kúpiť tu.