Záhada rukopisu (Recenzia)

Autor: Kirsty Manning

Originálny názov: The French Gift
Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2022
Počet strán: 304
Moje hodnotenie knihy: 4,5*/5*

Vězení Fresnes, rok 1940: Margot, bývalá komorná z luxusní vily na Riviéře, skončí ve vězeňské cele s novinářkou Joséphine. První dostala trest smrti za vraždu, druhá je členkou protinacistického odboje. Když později společně strádají v pracovním táboře, vzájemná náklonnost a důvěra jim pomohou přečkat nejhorší okamžiky. Domů se však vrátí jen jedna z nich.

Paříž, současnost: Evie žije s dospívajícím synem v Paříži, kde provozuje obchůdek s vzácnými knihami a botanickými tisky. Život by byl skvělý, jenže ona právě oplakává lásku svého života. Z truchlení ji vytrhne příprava výstavy o manželově pratetě Joséphine Murantové, slavné autorce detektivních románů.

Evie se zalíbí myšlenka strávit poslední krásné léto se synem, a tak spolu odjíždějí do Joséphininy vily na Azurovém pobřeží, kterou zdědili. Tam Evie začne rozplétat nitky dávné vraždy a s nimi i málo známý příběh Francouzek, které byly během nacistické okupace vězněny v Německu.

Román, který umně splétá minulost s přítomností, je zároveň něžný a jímavý příběh ženského přátelství, obětí, ztrát, ale i příslibů nových lásek.
***

Toto je už tretia kniha od Kirsty Manning, ktorú som prečítala a opäť som si potvrdila, že od tejto autorky chcem čítať úplne všetko. Jej ľahký, nevtieravý štýl so zaujímavými zápletkami a vždy neuveriteľne sympatickými postavami si ma vie získať od prvých strán. Okrem toho sa autorka snaží poukázať na dôležité a častokrát zanedbávané udalosti z histórie a taktiež vždy vyzdvihuje silu ženských hrdiniek.

Záhada rukopisu má oproti predchádzajúcim autorkiným knihám možno trochu roztržitejší úvod. Máme tu tri hlavné hrdinky. Margot a Joséphine v minulosti, ktoré sa spoznávajú vo väzení počas druhej svetovej vojny a Evie, ktorá sa snaží v súčasnosti odhaliť ich dávne tajomstvo. Časové linky sa striedajú a aj keď sa celý dej točí okolo strateného rukopisu slávnej spisovateľky, jednoznačný smer dej naberie až niekde v strede knihy. Po tom, čo postavy lepšie spoznáme, zoznámime sa s ich charaktermi a situáciami, ktoré ich doviedli tam, kde sa aktuálne nachádzajú, si dej môžete začať naplno vychutnávať.

Veľmi sa mi páči, akým štýlom autorka píše. Napriek vážnejším témam, píše veľmi srdečne a láskavo. Jej postavy sú vždy mimoriadne osobnosti, ktoré si musíte obľúbiť a zrejme ich aj obdivovať. Margot a Joséphine k takým určite patria. Silné a odvážne hrdinky, ktoré nezlomí ani dlhý pobyt v neľudských podmienkach v nacistickom väzení.

Kniha sa volá Záhada rukopisu, ale vy zrejme veľmi rýchlo odhalíte, o aké tajomstvo ide. Myslím, že autorke nešlo o to, aby čitateľa napínala. Zrejme chcela, aby vedel výsledok a tajila len cestu k nemu, ktorú postupne odhaľovala. Tak vniesla do "obyčajného" románu aj náznak detektívnej linky, ktorý ho určite ešte viac zatraktívnil. Záver si ponechal istú dávku tajomnosti a páčilo sa mi, ako to autorka celé ukončila. Nevytýčila presné odpovede, ale vďaka záhadnému rukopisu si každý mohol urobiť vlastný koniec.

Výborný nápad, ktorým sa autorka inšpirovala zo skutočnej udalosti zasadený do obdobia, v ktorom mohla vytvoriť silné ženské postavy a vyzdvihnúť tak ich silu a poukázať na neľudské zaobchádzanie počas vojny. Tak skĺbila dobrý príbeh, sympatické postavy a dôležitý odkaz všetkých, ktorí bojovali za slobodu.