Panovník (Recenzia)

Vydavateľstvo: Aktuell 2024
Séria: Matthew Shardlake
Diel:  3/6
Počet strán: 440
Žáner:  historická detektívka

Je jeseň roku 1541. Kráľ Henrich VIII. sa vydáva na veľkolepé ťaženie na sever, aby sa zúčastnil výstredného kajania sa poddaných, ktorí sa vzbúrili v Yorku.

Právnik Matthew Shardlake a jeho pomocník Jack Barak sa už nachádzajú v meste. Okrem pomoci s vybavovaním žiadostí pre kráľa Shardlake neochotne prijal od arcibiskupa Cranmera nevšednú úlohu – zaistiť blahobyt dôležitého, no nebezpečného sprisahanca, ktorého majú doviezť do Londýna na výsluch.

Vražda miestneho sklenára však zapletie Shardlaka do temných tajomstiev spojených nielen s väzňom na Yorskom hrade, ale aj so samotnou kráľovskou rodinou. Keď Shardlake a Barak narazia na skrýšu tajných dokumentov, ktoré môžu ohroziť tudorovskú vládu, spustí sa sled udalostí, pre ktoré bude Shardlake čeliť najväčšej skaze storočia.
***

Tudorovské obdobie, detektívka a skvelá hlavná postava. Jednoducho povedané, pre mňa skvelá kombinácia. Autor si ma získal hneď prvým dielom a aj keď ten druhý sa mi zdal o niečo slabší, na tento tretí som sa opäť veľmi tešila. Autor je naozaj skúsený rozprávač a vášnivý študovaný historik a z jeho diel to je naozaj cítiť. Aj tu môžete nasať pochmúrnu atmosféru doby a "užiť" si krutú vládu Henricha VIII., jeho rozmary a jeho šesť manželiek.

Je celkom vhodné, ak idete do čítania s tým, že aspoň základné informácie o dobe už máte. Potom sa určite rýchlejšie zorientujete v politickej a náboženskej situácii, a tiež aj v jednotlivých manželkách Henricha VIII 😀.

Matthew Shardlake je zaujímavá postava a s jeho pomocníkom Barakom tvoria skvelí tím. Shardlake sa tu ocitá v ťažkej situácii. Po otcovej smrti zdedil nielen majetok, ale aj dlhy, a tak je nútený prijať prácu, ktorou vôbec nie je nadšený. Okrem toho dostane vedľajšiu úlohu a zapletie sa do záhadného úmrtia sklenára. Tajné dokumenty, ktoré nájdu v jeho dome odštartujú udalosti, pri ktorých pôjde Shardlakeovi o život a ten je tak nútený odhaliť všetky ich tajomstvá.

Mne osobne sa príbeh čítal celkom pomaly, hlavne teda jeho prvá tretina/polovica, v ktorej sme sa celkom podrobne zoznamovali s väčším množstvom postáv a celkovo aktuálnou politickou situáciou v krajine. Na Shardlakea je pripravených množstvo nástrah a nechcem povedať, že miestami sa v knihe nič nedeje, ale deje sa to pomalšie, ako by som ja potrebovala 🙈

Samozrejme, autorovi nemôžem uprieť nápad a celkové prepracovanie deja. To je dokonalé. Akoby ste celý príbeh sledovali priamo v roku 1541. Myslím si ale, že na takýto príbeh nie je vždy nálada a chuť, preto si aj vy vyberte ten správny okamih, kedy naň budete mať čas, hlavu a hlavne náladu. Ja som to asi u seba nie tak celkom odhadla a príbeh som si opäť neužila tak, ako ten už spomínaný prvý diel. Nevadí, aspoň je príležitosť dať si niekedy v budúcnosti re-reading 😌

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  Aktuell.