Kaviareň U anjela: Nové časy (Recenzia)

Autor: Anne Jacobs

Originálny názov: Eine neue Zeit
Vydavateľstvo: Aktuell 2021
Séria: Café Engel
Diel:  1/3

Wiesbaden 1945.
Mladá Hilda nevie uveriť svojmu šťastiu. Vojna sa skončila a kaviareň U anjela zostala ako zázrakom neporušená. Napriek všetkým prekážkam chce, aby sa tento rodinný podnik znovu stal obľúbeným miestom stretávania významných osobností, ako to bolo v minulosti. Čoskoro sa však vyskytnú prvé konflikty.
Keď do kaviarne príde krásna mladá žena a predstaví sa ako jej sesternica Luisa, vzbudí to u Hildy nedôveru. Kto je táto záhadná Luisa, ktorá sa do Wiesbadenu pretĺkla až z Východného Pruska? Narastajúca rivalita medzi obidvoma ženami narúša harmonickú atmosféru v kaviarni. Napokon však Hilda a Luisa zistia, že majú čosi spoločné: tajomstvo z vojnových čias, ktorého sa neprestali obávať...

***

Strhujúca rodinná sága zasadená do zaujímavého prostredia nemeckého mestečka Wiesbaden na konci 2. svetovej vojny. To, že sa mi Kaviareň U anjela bude páčiť som akosi tušila, ale že ma až tak upúta a vtiahne do deja, som vážne nečakala. Od prvej stránky som si veľmi obľúbila nielen prostredie, ale aj postavy. Atmosféra tesne po skončení vojny bola skvele vykreslená a s ňou aj všetky pridružené problémy, ktoré sme sledovali s nadhľadom a nekončiacim optimizmom a vierou v lepšie časy.

V tomto príbehu sledujeme striedavo osudy viacerých postáv, a tak sa, aj keď pomalším tempom, stále niečo deje:
- spoznáme hlavnú hrdinku Hildu Kochovú, dcéru majiteľov kaviarne, ktorá sa ťažkým povojnovým pomerom rýchlo prispôsobila a naučila sa obchodovať na čiernom trhu, aby kaviareň mohla byť znovu otvorená. Veľmi pomáhala celej rodine a priateľom a bola ich vodcom v ťažkých časoch.
- Hildin otec Heinz, večný milovník umenia a rojko, by najradšej všetkým rozdával zadarmo. Vo vojne prišiel o nohu, ale je rád, že sa mohol vrátiť k svojej milovanej rodine. Trochu ťažšie sa vyrovnáva s povojnovými časmi a má zidealizované predstavy o živote, ale Hilda s matkou ho rýchlo uvedú do obrazu a jemu nič iné neostane, len sa prispôsobiť.
- židovka Julia, ktorú Hildina rodina ukryla vo svojom dome a tam sa skrývala niekoľko mesiacov, má pocit, že z nej zostal iba tieň. Koncu vojny sa nesmierne teší a verí, že sa môže vrátiť k svojmu predchádzajúcemu životu.
- niekoľko kapitol je venovaných aj Jean-Jacquesovi, francúzskemu vojakovi, s ktorým mala Hilda krátky pomer. Zaľúbili sa do seba, ale okolnosti im nepriali. Okrem toho mal Jean-Jacques doma vo Francúzsku manželku a mal dediť rodinný majetok - vinárstvo, s ktorým nemal v úmysle sa ani kvôli Hilde rozlúčiť.
- no a poslednou, ale nemenej zaujímavou postavou je Hildina sesternica Luisa. Narodila sa ako nemanželské dieťa do bohatej rodiny, ktorá ju ale nikdy neprijala. Po smrti svojho otca boli spolu s matkou z panstva vyhnané a museli sa pretĺkať, ako len vedeli. Pri úteku pred nebezpečenstvom vojny jej matka zahynula a ona ostala sama. Šťastnou náhodou sa dostala do Wiesbadenu a rodina Kochových ju zobrala k sebe. Aj keď sa Hilde zo začiatku vôbec nepáčila a bola na ňu pekne protivná, na koniec sa nedorozumenia medzi nimi vysvetlili a aj keď sa ich vzťah nedal nazvať ideálnym, bol aspoň priateľský.

Rozprávanie každej postavy ma veľmi bavilo, pretože každý charakter bol špecifický niečím iným a okrem toho, že sme sledovali ich vlastné príbehy, spoznávame aj veľa iných vedľajších postáv, ktoré príbeh a atmosféru skvele dopĺňali. Objavujú sa miestami aj romantické linky, ktoré dej spríjemňujú, ale nedominujú mu. Páčilo sa mi rozprávanie o bežných každodenných problémoch tejto sympatickej rodiny. Rozoberali sa vážne témy, ale nechýbal ani humor a triezvy nadhľad na celú situáciu.

Aj keď boli časy po vojne stále ťažké, všetkého bolo málo, mnohí stratili domovy, prácu, svojich blízkych, ľudia sa už aspoň nebáli hroziacich náletov a situácia sa postupne upokojovala. Všetci sa snažili vrátiť k svojim predchádzajúcim životom, aj keď s mnohými obmedzeniami. Ľudia si ale vzájomne pomáhali a boli si oporou. Postavy si uvedomovali, že napriek hrôzam, ktorým čelili, všetci prežili a majú strechu nad hlavou. Sú vďační a vedia, že všetky problémy, ktoré majú teraz, nie sú nič v porovnaní s tým, čo už majú za sebou.

Skvele zvládnutý príbeh, či už po obsahovej stránke, vykreslením postáv alebo prostredím. Neviem sa dočkať pokračovania, pretože atmosféru tejto kaviarne a s jej všetkými členmi som si veľmi obľúbila a budem sa tešiť, čo si pre nich autorka pripravila v ďalšej časti.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  Aktuell.