Kým Paríž spal (Recenzia)

Autor: Ruth Druart
Originálny názov: While Paris Slept
Vydavateľstvo: Ikar 2021
Žáner:  vojnový román

Nezabudnuteľný príbeh o viere a vzdore počas jedného z najpochmúrnejších období v dejinách.

Santa Cruz, 1953. Jean-Luc sa snaží zabudnúť na dávne udalosti. Jazva na tvári je len malá cena za hrôzy, ktoré prežil počas nacistickej okupácie Francúzska. Teraz má nový život v Kalifornii a rodinu. Nikdy nečakal, že mu raz minulosť znova zaklope na dvere.
Paríž, 1944. Mladá židovská žena nastupuje do vlaku smerujúceho do Osvienčimu s drobným uzlíkom v náručí. Vo chvíli zúfalstva vtisne to najvzácnejšie, čo má, do rúk cudzieho človeka. Zostáva jej iba nádej.

Na tmavom nástupišti sa prepletú dva ľudské osudy, ktoré obom aktérom navždy zmenia život.
Román Kým Paríž spal je príbeh o odhodlaní a odvahe, keď sa človeku zdá, že všetko stratil. No predovšetkým je to príbeh o tom, čo znamená ľúbiť.

***

Vojnové romány z vydavateľstva Ikar patria k mojim najobľúbenejším, preto ma nemohol minúť ani tento príbeh. Najmä keď sa odohráva v mojom milovanom Paríži, ktorý keď sa objaví čo i len v názve knihy, automaticky pridávam na zoznam kníh, ktoré nevyhnutne potrebujem.

Príbeh sa odohráva v roku 1953 v Amerike, kde Jean-Luc so svojou manželkou Charlotte vychovávajú "svojho" syna Sama. Tieto kapitoly striedajú tie z minulosti, odohrávajúce sa v roku 1944 vo Francúzsku. Tu Jean-Luc, aj keď veľmi nerád, pracuje na železnici, z ktorej vypravujú vlaky plné Židov. Pri pokuse o sabotáž sa zraní a dostáva sa do nemocnice, kde spoznáva Charlotte. Na prvý pohľad sa do nej zamiluje a spoločne si začnú budovať nový vzťah. Pri jednej nočnej službe Jean-Lucovi odovzdá zúfalá matka - Židovka - svojho syna, aby ho zachránil. Spoločne so Charlotte sa rozhodnú z Francúzska utiecť a začať nový život v Amerike. Na minulosť chcú zabudnúť, a tak pretrhnú všetky rodinné zväzky a vydávajú sa nebezpečnú cestu. Postupne sa v Amerike udomácnia, sú šťastní a aj keď nemajú vlastné dieťa, Sam je pre nich všetkým. Ich (takmer) dokonalý život sa však skončí, keď Jean-Luca začnú vyšetrovať...

Dej príbehu sa zaujímavo prelína z roku 1953 do spomienok z roku 1944, a to nielen tých Jean-Lucových, ale aj spomienok Sarah, matky, ktorá bola nútená odovzdať svoje novorodeniatko úplne cudziemu človeku, aby mu takýmto spôsobom dala šancu na život. Je jej jasné, že v pracovnom tábore by neprežilo, veď ledva ona a jej manžel sa udržali na žive.

Z prvej polovice knihy je cítiť, že ide o vojnový román. Aj keď sa dej sústreďuje skôr na to, ako vojna ovplyvňuje správanie jednotlivcov počas napätej atmosféry, ako na samotný jej priebeh, stále je prítomná a zúfalstvo cítiť z každej stránky. Začína sa odhaľovať, čo sa v skutočnosti deje so Židmi a Francúzi sú nespokojní. Mnohí sa búria, rebelujú, iní, napriek tomu, že im je to proti srsti, pracujú pre Nemcov, aby sa postarali nielen o seba, ale aj o svojich najbližších. Ľudia sú nútení robiť rýchle, ale za to ťažké rozhodnutia, nemajú čas nad nimi premýšľať a ich dôsledky ich potom sprevádzajú celý život.

Druhá polovici príbehu skĺzla skôr do rodinnej drámy, v ktorej dve rodiny bojujú o jedno dieťa. Sledujeme, ako sebeckosť každej z nich vplýva na malého chlapca, ktorý je bezmocný a danej situácii sa musí prispôsobiť. Každá z rodín si myslí, že je v práve a je ťažké rozhodnúť, kto z nich má na dieťa väčší nárok. Na jednej strane rodina, ktorá obetovala všetko, aby zachránila cudzie dieťa a na strane druhej rodičia, ktorí boli nútení vzdať sa malého dieťaťa preto, aby mu dali šancu na život.

Trochu netypický vojnový román, ktorý sa sústredí skôr na psychiku postáv než na samotný príbeh a prostredie. Smer, ktorým sa kniha postupne vydala ma prekvapil a určite je to opäť niečo nové v danom žánri, s čím som sa ešte nestretla. Mám ale radšej príbehy, ktoré aspoň z časti čerpajú zo skutočnosti a viac sa orientujú na vojnu a prinášajú častokrát aj nové informácie. Kým Pariž spal by som určite odporučila aj tým, ktorí vojnovú tematiku až tak neobľubujú, ale za to majú radi psychologické romány zamerané na problémy v rodine a materstvo. Myslím si, že rodičia, obzvlášť matky, budú tento príbeh prežívať zrejme veľmi intenzívne, pretože druhá polovica kniha dá im materinským citom určite zabrať.