Staré sídlo (Recenzia)

Mary Ellen Taylor
Originálny názov: Honeysuckle Season
Vydavateľstvo: Grada/Cosmopolis 2021
Počet strán: 384
Žáner: román
Moje hodnotenie knihy: 3*/5*

Libby má špatné období a po smrti otce si připadá osamělá. Jediné, co ji drží nad vodou, je přítelkyně Sierra a práce svatební fotografky. Ta ji zavede do historického sídla Woodmont, jehož majitelkou je Elaine Grantová.

Snaží se sídlo obnovit, vrátit mu někdejší půvab a otevřít ho co nejdřív veřejnosti. Mladá fotografka se jí hned zalíbí, a tak jí zadá úkol udělat fotodokumentaci oprav. Libby na první pohled okouzlí starý skleník obrostlý zimolezem i dávné příběhy, které jsou s ním spojené.

Když nakonec dokáže posbírat odvahu, aby vyklidila kancelář svého otce, najde dopis, který převrátí naruby vše, co si dosud myslela, že ví o svých rodičích, o sobě i o sídle Woodmont.

***

Po knihe Dům v zátoce, ktorá bola veľmi príjemným čítaním som sa s nadšením pustila do ďalšej autorkinej knihy. V prvom rade musím opäť pochváliť nádhernú obálku, ktorá už sama o sebe pôsobí veľmi príjemne a oddychovo. Som veľmi rada, že vydavateľstvo Grada sa rozhodlo pre vlastne obálky na knihy od Mary Ellen Taylor, pretože sa naozaj podarili a pokope v knižnici vyzerajú krásne.

Príbeh Starého sídla má veľmi podobnú štruktúru ako aj Dům v zátoce - prelínajú sa dve časové roviny, pričom v každej nám autorka predstaví pomerne dosť postáv. Tentokrát sa jedna príbehová linka odohráva počas druhej svetovej vojny v Amerike a druhá zasa v súčasnosti, kde hlavná hrdinka postupne odhaľuje udalosti z minulosti, ktoré významne ovplyvňujú prítomnosť..

Svadobná fotografka Libby sa vracia do svojho rodného mesta, kde sa po viacerých osobných tragédiách snaží dať svoj život dokopy. Príbeh začína veľkou svadbou na úžasnom starom sídle, kde sa Libby stretáva s jeho majiteľkou, s ktorou si hneď padnú do oka. Tá jej ponúkne prácu fotografky sídla počas jeho nadchádzajúcej rekonštrukcie a Libby túto ponuku príjme. Počas tejto práce však natrafí na vodítka dokazujúce, že staré sídlo toho skrýva oveľa viac.

Už som viackrát spomínala, ako veľmi mám rada príbehy písané vo viacerých časových linkách alebo z rôznych uhlov pohľadu. Pokiaľ sa jedná o rôzne časy, mávam tendenciu ich porovnávať a v tomto prípade je za mňa opäť jednoznačne lepšie zvládnutá historická linka. Tá sa totiž odohrávala počas vojny, ale vôbec sa nemusíte báť, ak túto tému v knihách neobľubujete - malého mestečka v Amerike sa dotýka naozaj len veľmi okrajovo a nijako nesúvisí s hlavnou zápletkou. V historickej časti sa rozprávanie sústreďuje na príbeh Sadie a Olivie - žien, z ktorých sa stanú priateľky na život a na smrť, aj napriek tomu, že ich spoločenské postavenie už nemohlo byť odlišnejšie. Táto linka veľmi realisticky opisovala zaujímavý príbeh, ktorý sa dotýkal aj vážnych tém a to sa mi veľmi páčilo.

Na druhej strane príbeh Libby v súčasnosti ma až tak veľmi nezaujal. Áno, mala dosť veľa problémov, s ktorými sa musela vysporiadať, ale občas mi prišlo, že sa až veľmi utápa v sebaľútosti. A keďže väčšia časť knihy sa odohrávala práve v súčasnosti, asi v polovici mi Libby začala liezť svojim správaním celkom slušne na nervy. V prípade Starého sídla by som privítala, keby autorka zmení rozsah jednotlivých príbehov - keby sa tomu historickému venuje vo väčšine knihy, naplno ho rozvinie a prepracuje do hlbších detailov a súčasnosť s Libby do príbehu primotá skôr ako nástroj na vyrozprávanie príbehu Sadie a Olivie. Výsledný efekt by bol v podstate rovnaký, ale autorka by sa týmto spôsobom mohla vyhnúť zaužívaným klišé a veľkej miere predvídateľnosti a Libby by ako vedľajšia postava bola znesiteľnejšia. Chápem ale, že týmto spôsobom by sa z toho stal oveľa temnejší, možno až znepokojivý príbeh, čo asi nie je úplne autorkin štýl.

Celkovo však stále platí, že sa kniha čítala veľmi dobre, možno trochu pomalšie než Dům v zátoce, ale stále príjemne. Ako oddychové romantické čítanie môžem túto knihu a pravdepodobne aj celú autorkinu tvorbu odporučiť. Pokiaľ máte náladu na ľahkú, jednoduchú romantiku s obzvláštnením v podobe tajomstva z rodinnej histórie, určite po tejto knihe siahnite.