sobota 15. januára 2022

Proti vetru (Recenzia)

Autor:
Kristin Hannah
Originálny názov: The Four Winds
Vydavateľstvo: Lindeni 2021
Séria: -
Diel: -
Počet strán: 320
Žáner: historická fikcia
Moje hodnotenie knihy: 3*/5*
Moje hodnotenie obálky: 5*/5*

Anotácia:

Strhujúci román z čias Veľkej hospodárskej krízy!
Od autorky bestsellerov Slávik a Veľká samota prichádza silný epický román o láske, hrdinstve a nádeji.

„Ak sa započúvate, moja pôda vám porozpráva svoj príbeh. Príbeh našej rodiny.“ Od autorky bestsellerov Slávik a Veľká samota prichádza silný epický román o láske, hrdinstve a nádeji, zasadený do čias veľkej hospodárskej krízy, keď Amerika bojovala sama so sebou, milióny ľudí boli bez práce a aj pôda akoby sa obrátila proti nim. Texas 1921. Čas hojnosti. Vojna sa skončila, pôda je štedrá a Amerika je na pokraji novej, optimistickej éry. Elsa Wolcottová sa v časoch, keď jedinou možnosťou ženy je manželstvo, považuje za starú a vidí pred sebou pochmúrnu budúcnosť. Všetko sa však zmení, keď sa zoznámi s Rafom Martinellim a jej život naberie úplne iný smer. Keďže má zničenú povesť, jediným riešením je svadba s mužom, ktorého ledva pozná…

Do roku 1934 sa svet veľmi zmenil; milióny ľudí sú bez práce a sucho zničilo Veľké planiny. Farmári bojujú o svoju pôdu a živobytie, úroda je čoraz biednejšia, voda vysychá a zem praská. Na planinách neľútostne zúria prachové búrky. Všetko na farme Martinelliovcov hynie vrátane Elsinho chabého manželstva. Každý deň zvádzajú zúfalý boj proti prírode, boj za to, aby udržali pri živote svoje deti. V týchto neistých a nebezpečných časoch si Elsa – tak ako mnohí jej susedia – musí vybrať jednu z dvoch rovnako bolestných možností: ostať a bojovať za milovanú pôdu, alebo ísť na západ do Kalifornie hľadať lepší život pre svoju rodinu.

Proti vetru je strhujúci román, ktorý nám pripomína časy veľkej hospodárskej krízy a ľudí, ktorí ju prežili – tvrdú realitu, ktorá rozdelila národ a nútila ľudí bojovať o prežitie. Je to svedectvo o nádeji, odolnosti a sile ľudského ducha prežiť navzdory nepriazni osudu. Nezmazateľný portrét Ameriky a amerického sna videný očami nezlomnej ženy, ktorej odvaha a obeta definuje celé generáciu.

***

Kristin Hannah je veľmi známa autorka mnohých obľúbených románov, napriek tomu som sa k jej tvorbe dostala až teraz a to rovno k jej najnovšej knihe. Knihu Proti vetru som netrpezlivo očakávala a siahla som po nej hneď, ako vyšla. 

V pomerne rozsiahlej anotácii sa dozviete, že sa jedná o román z obdobia Veľkej hospodárskej krízy v Spojených štátoch. Hlavná hrdinka Elsa je rodinou odstrkovaná a prahne po každom náznaku lásky od kohokoľvek, kto je ho ochotný prejaviť. Hneď v úvode knihy sa zoznamuje s Rafom a toto stretnutie jej zmení život od základov. Vydá sa, porodí deti, dostane sa do rodiny, v ktorej nie je len tolerovaná čierna ovca. Avšak po období búrlivých 20. rokov, po období hojnosti, prichádza ekonomická kríza spojená s obrovskou ekologickou katastrofou, ktorá väčšinu ľudí zastihne nepripravených a prežiť dokážu len tí najodvážnejší. 

"Zničiť zem znamená zničiť svoje deti."

Kniha je rozdelená na viacero častí. V prvej časti (rok 1921) sa príbeh pomerne rýchlo rozbehne - Elsa sa stretne s Rafom, vydá sa, porodí prvé dieťa, presťahuje sa. Elsa mi prišla veľmi dobre opísaná, vedela som si ju živo predstaviť. Bola taká presvedčená svojím okolím, že je škaredá a nezaslúži si lásku, že do Rafa sa okamžite slepo zamilovala po prvom náznaku záujmu, ktorý jej prejavil. Od druhej časti (1934) sa príbeh odohráva  už počas krízy a situácia v Amerike a v Elsinej rodine sa postupne čoraz viac zhoršuje. 

Proti vetru predostiera veľmi zaujímavý pohľad na Veľkú hospodársku krízu, ktorú väčšina ľudí pozná skôr ako pád burzy a zlyhanie ekonomického systému na celom svete, primárne však v USA. Kristin Hannah sa však zamerala na toto obdobie aj z inej strany, keďže v tomto období začalo aj najväčšie sucho v dejinách, ktoré prakticky zničilo štáty rozkladajúce sa na území Veľkých prérií. Zvláštne bolo aj to, ako niektorí Američania premýšľali - po rokoch blahobytu akoby si ani nepripúšťali, aká katastrofa sa na nich valí a ich hrdosť (na pôdu, na rodinu, na dosiahnuté úspechy) im nedovoľovala akokoľvek riešiť čoraz horšiu situáciu a mnohí si radšej vybrali istú smrť. Z tohto pohľadu ide naozaj o veľmi dobrú, prepracovanú knihu, ktorá mi poskytla mnoho informácií, ktoré som nevedela a "donútila" ma si aj dodatočne rozšíriť obzory o celej téme.

Obdivuhodné bolo aj to, aké množstvo ľudí sa vybralo pešo - bez majetku, mnohí aj bez topánok - do Kalifornie dúfajúc, že tam nájdu prácu, bohatstvo alebo aspoň nejakú šancu na prežitie. A čo mi prišlo zaujímavé asi najviac je fakt, že mnohí z utečencov (a nielen tí) sa začali utiekať k myšlienkam komunizmu, napriek tomu, že Američania sú asi najviac kapitalistický národ na svete.

Čo ma bavilo menej bol samotný príbeh a hlavné postavy. Ani jedna mi nebola nijako zvlášť sympatická a v podstate ma všetky viac či menej rozčuľovali. Od druhej časti (od začiatku krízy) sa príbeh začal pomerne dosť opakovať - situácia začala byť neúnosná, prišla nádej na aspoň nejaké riešenie a následne sa situácia ešte viac zhoršila. Udalosti sa síce líšili, ale nabaľovanie sa problémov začalo byť od polovice knihy veľmi repetitívne. 

Autorka ma však presvedčila, aby som sa vrhla aj na jej ďalšej knihy - minimálne ma na poličke čaká Slávik. Proti vetru som sa rozhodla ohodnotiť priemerne - na jednej strane ma veľmi bavilo prostredie, reálie, zaujímavosti, ktoré som o tomto období netušila, no na strane druhej, som si neobľúbila postavy a prišlo mi, že autorka zhrnula všetky tragédie tej doby a Elsu vystavila každej nepriazni osudu, ktorú vedela do príbehu napasovať. Každopádne, ak máte radi tragické príbehy odohrávajúce sa na pozadí významných historických udalostí, Proti vetru je kniha presne pre vás a čo sa týka historickej stránky knihy, môžem ju len odporučiť. 


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Albatrosmedia.
Knihu si môžete kúpiť tu

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára