Zimné kúzlo s vôňou škorice (Recenzia)

Autor: Ruth Kvarnström-Jones
Originálny názov: Julstök i Halleholm
Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2021
Séria: Halleholm
Diel: 2/2
Žáner: román

Do Halleholmu, malebného pobrežného mestečka na štokholmskom súostroví, prichádza rozprávková zima s krásnou predvianočnou atmosférou. Lovisa Lindegrenová nikdy nebola šťastnejšia: plánuje vianočné prekvapenie v pekárni s vôňou škorice a život s Axelom je sladký ako jej škoricové slimáky.

Lovisu však stále prenasledujú spomienky na liečbu rakoviny a smrť jej sestry Cecilie. Keď Axelova matka Désirée ochorie, vo vzťahu Lovisy a Axela sa začínajú objavovať prvé vážne nedorozumenia. Keďže sú však Vianoce už takmer predo dvermi a strechy Halleholmu sú posypané mäkkým snehom, je potrebné nájsť odpovede na mnohé ťaživé otázky skôr, ako sa ich láska a s ňou aj pravá sviatočná atmosféra zrúti ako domček z karát. Čo skrýva Lovisina najlepšia priateľka Rebecca? A dokáže Lovisa konečne prekonať Ceciliinu smrť a pohnúť sa dopredu spolu s Axelom?

***

Veľmi ma teší, že na ďalší príbeh z Halleholmu sme vôbec nemuseli dlho čakať. Krátko po Pekárni s vôňou škorice, prichádza Grada so Zimným kúzlom, ktoré nás opäť prenesie do čarovného mestečka plného milých obyvateľov v tom najkrajšom období roka, počas Vianoc.

Stretávame sa so všetkými postavami, ktoré sme mali možnosť spoznať v predchádzajúcej časti. Napriek tomu, že ich je pomerne veľa, v tomto prípade som medzi nimi už mala jasno a užívala som si sledovanie ich nových osudov, prehlbovanie vzájomných vzťahov a utužovanie rodinných zväzkov. Lovisa a Axel tvoria opäť ústrednú dvojicu, ale veľa priestoru je venovaného aj členom ich rodín a najbližším priateľom.

Celý Halleholm pôsobí ako jedna veľká rodina, ktorej srdečnosť a ochota pomôcť vás častokrát dojme a vy budete radi, že môžete byť súčasťou ich príbehu. Veľmi sa mi páčili prípravy dobročinného predvianočného večera v spojení s oslavou 85-tich narodenín obľúbeného Lovisinho priateľa - starého Algota. Spraviť radosť nielen sebe, ale predovšetkým druhým, je častokrát ten najkrajší pocit, najmä počas Vianoc.

Zaskočil ma úvod knihy, ktorý sa niesol pomerne v depresívnom duchu. Lovisino spomínanie na smrť svojej sestry, ktorá bojovala v detstve s rakovinou a vyrovnávanie sa Axelovej matky s touto chorobou, ktorá jej bola práve diagnostikovaná, navodilo smútok a veľa sporných situácií a názorov. Lovisina trauma z detstva postavila medzi ňu a Axela bariéru, ktorá ničila ich vzťah. Zbrklé rozhodnutia a nedostatok komunikácie častokrát spôsobovali problémy, ktoré sa ale našťastie postupne vyriešili a v druhej polovici knihy sme sa mohli na plno tešiť z predvianočných príprav, sladkých koláčikov, horúcej čokolády a niekoľkých príjemných prekvapení, ktoré si pre nás autorka pripravila.

Napriek tomu, že záver bol ako z rozprávky pre dospelých, plný klišé romantických momentov a gest, páčil sa mi. V zimnom období ma takéto zidealizované príbehy tešia oveľa viac ako tie depresívne a myslím si, že v nás zanechajú veľa dobrého a prinesú pokoj do častokrát hektických dní. Musím povedať, že autorkin štýl mi veľmi vyhovuje a aj keď k niektorým pasážam v knihe mám výhrady, jej mestečko aj so všetkými obyvateľmi som si veľmi obľúbila. Ak ste Zimné kúzlo nestihli prečítať tieto Vianoce, nezabudnite si ho pripraviť na tie budúce, ale určite si ho lepšie užijete, ak si predtým prečítate prvý diel - Pekáreň s vôňou škorice.