Diablova cesta (Recenzia)

Autor: Robert Bryndza

Originálny názov: Devil's Way

Vydavateľstvo: Grada/Cosmopolis 2023
Séria: Kate Marshall
Diel: 4/4
Žáner: krimi, detektívka

Neopatrnosť pri každodennom rannom plávaní privedie Kate Marshallovú až do nemocnice, kde sa stretne s Jean Julingsovou. Tá jej rozpovie srdcervúci príbeh o tom, ako sa pred jedenástimi rokmi počas stanovačky na mieste zvanom Diablova cesta stratil jej trojročný vnuk Charlie.

Kate, ešte otrasená z toho, že sa takmer utopila, súhlasí, že sa s Tristanom Harperom prípadu ujmú a pokúsia sa zistiť, čo sa vtedy mohlo stať. Keď sa Katina a Tristanova detektívna agentúra začne udalosťami tej osudnej noci zaoberať, zistia, že Jean má problematickú minulosť a navyše im nehovorí tak celkom pravdu. Čo sa vtedy na Diablovej ceste uprostred vresovísk a močarísk stalo? Uniesli Charlieho? Alebo spadol do rieky, ktorá mizne v Diablovej rokline?

Keď Kate a Tristan zistia, že sociálna pracovníčka, ktorá sa vtedy o Jean a jej dcéru Becky zaujímala, bola nájdená brutálne zavraždená krátko po Charlieho zmiznutí, budú musieť prehodnotiť všetko, čo si dovtedy o prípade mysleli...
***

Stretnutia s Kate a Tristanom sú vždy veľmi príjemné. Táto dvojica ma baví najmä preto, že to nie je klasické policajné duo, keďže Kate svoju policajnú kariéru zanechala a presedlala na súkromnú detektívnu kanceláriu. Preto sú aj ich pátracie postupy obmedzené, ale zasa častokrát o to viac nápadité. Niekedy je pre nich práve oslobodenie sa od polície víťazstvom. Majú iný prístup, nenaháňajú ľuďom strach a stávajú sa pre nich prístupnejšími a svedkovia sa tak ľahšie podelia o informácie.

Robert Bryndza má spisovateľský dar okamžite vtiahnuť a získať si čitateľa. Ten od prvej strany splynie s dejom a stránky otáča neuveriteľnou rýchlosťou. Píše jednoducho, dej má vďaka tomu spád a rýchlo ubieha. Pre mňa autorove knihy predstavujú vždy liek na čítaciu krízu. Ani tu tomu nebolo inak. Kate s Tristanom prešetrovali každú stopu ihneď, nebol tu priestor na zbytočné a zdĺhavé opisy. Niektoré detektívky sa venujú zbytočne veľa vedľajším postavám alebo návratom do minulosti, aby sa vysvetľovalo počínanie páchateľov, ale tu to tak nie je.

Máme strateného chlapca, jeho starú mamu, ktorá sa ho po jedenástich rokoch rozhodne vypátrať, a len veľmi malý okruh možností, čo sa v skutočnosti stalo. Napriek tomu to po celú knihu netušíte a možno až pri konci si domyslíte, čo sa asi tak mohlo stať. Kniha má skutočne veľmi dobré tempo a ak vám to čas dovolí, určite ju prečítate aj na jedno otvorenie.

Jediná vec, ktorá mi trochu na celej sérii prekáža, je Katina závislosť na alkohole, presnejšie jej snaha sa z toho vyliečiť. Časté pripomienky jej podpornej skupiny alebo jej túžbe po alkohole pri stresových situáciách by pokojne mohli pomaly vymiznúť. Kate vyzerá byť dostatočne silná postava na to, aby to zvládla. V tomto dieli mi chýbalo viac z Tristanovho súkromia, jeho osobný život sa nikde neposunul a nakoľko som si ho veľmi obľúbila, dopriala by som mu v príbehoch väčší priestor.

Tento prípad nebol tak zamotaný ako predchádzajúce a mal pomerne jednoduché vysvetlenie, napriek tomu to bolo opäť príjemné čítanie a rozhodne sa teším na pokračovanie. Po autorových knihách určite odporúčam siahnuť, keď máte radi detektívky a chcete si s knihou predovšetkým dobre oddýchnuť.