Sestra lovca bosoriek (Recenzia)

Originálny názov: The Witchfinder's Sister
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ 2023
Počet strán: 352
Žáner: historický román
Moje hodnotenie knihy: 3/5
Moje hodnotenie obálky: 5/5

Napínavý román Beth Underdownovej je inšpirovaný skutočným príbehom obávaného lovca bosoriek Matthewa Hopkinsa, ktorý spolu so svojou družinou poslal na smrť tristo žien podozrivých z bosoráctva. Autorka vo svojom debute majstrovsky spája fascinujúcu históriu s hrozivým príbehom a prináša nezabudnuteľný zážitok z čítania.

Essex, Anglicko 1645
Mladá vdova Alice Hopkinsová je nútená vrátiť sa z Londýna do malého mesta, v ktorom vyrástla. Po manželovej smrti zostala sama a tehotná, a tak jej neostáva nič iné, len nájsť útočisko u mladšieho brata Matthewa. Nevidela ho päť rokov a za ten čas sa z nevinného chlapca stal bohatý a vplyvný muž. Zmenilo sa na ňom však aj čosi viac. Alice sa obáva, že jazvy z detstva na jeho tvári nie sú ničím v porovnaní s tými, ktoré hyzdia jeho dušu.

Celé mesto je akési temnejšie a jeho ulicami sa šíria desivé reči. Alice stuhne krv v žilách, keď zistí, že jej milovaný brat Matthew sa stal neľútostným lovcom žien, ktoré sú podozrivé z bosoráctva. Bratovi bola vždy oddaná, no teraz sa desí toho, čo sa z neho stalo. Rozhodne sa zakročiť, hoci vie, že ju to môže stáť život. Matthew je však čoraz vplyvnejší a Alice si musí vybrať medzi svojím životom a svojím svedomím...

***

Knihy z obdobia lovu na čarodejnice mám veľmi rada. Sestra lovca bosoriek ma preto okamžite zaujala, a keď som zistila, že príbeh je inšpirovaný skutočnými udalosťami, potešila som sa ešte viac. Ide o príbeh Matthewa Hopkinsa, ktorý počas anglickej občianskej vojny rozpútal lov na čarodejnice, aký dovtedy nemal v krajine obdobu. Počas dvoch rokov mal totiž na svedomí desiatky životov nevinných žien.

Hlavnou hrdinkou knihy je mladšia sestra Matthewa - Alice. Alice sa vydala a spolu s manželom sa usadili v Londýne. Jej manžel však zomrel, a preto je nútená vrátiť sa naspäť domov, kde je odkázaná čisto na milosrdenstvo svojho brata. Kvôli jej svadbe a odchodu sa nerozišli v najlepšom, a tak sa obáva, ako ju brat prijme. Na jej prekvapenie prebehne všetko v poriadku a Matthew ju privíta doma, akoby sa nič nestalo. Postupne však Alice začína zisťovať, že jej brat sa výrazne zmenil a je priam posadnutý lovením žien, ktoré sú podľa neho bosorky.

Skutočné fakty o Matthewovi tvoria len kulisu príbehu, ktorý Beth Underdown vymyslela. Vôbec by mi nevadil vymyslený príbeh, ktorý len zľahka čerpá zo skutočných udalostí. Ale škoda, že už keď príbeh vymyslela a nedržala sa len historických zdrojov, nepridala aj trochu napätia. Skutočnosť bola sama o sebe veľmi desivá a s dobre vyrozprávaným príbehom z toho mohol byť výborný historický thriller. Avšak autorkin štýl mi asi úplne nesadol a príbehu na môj vkus chýbala svižnosť. Myslím si, že sa z námetu knihy, ktorý bol celkovo dobre premyslený, dalo vyťažiť oveľa viac.

Kniha rozhodne stojí za prečítanie, už len kvôli pripomenutiu týchto hrozných udalostí a aké monštrum bol Matthew Hopkins (a jemu podobní). Vynikajúca posledná veta bola výbornou, až ironickou bodkou za celým príbehom a úprimne ma rozosmiala. Priala by som si však viacej akcie, resp. nie nutne akcie, ale viac mrazenia, napätia, možno aj hrôzostrašných opisov udalostí, aby mi kniha navodila tú správnu atmosféru.