sobota 17. júna 2023

Dům vůní (Recenzia)

Autor: Martina Sahler

Originálny názov: Das Haus der Düfte

Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2023

Anouk už od dětství sní o vymýšlení vlastních parfémů. V roce 1950 však obchod s vůněmi ovládá několik mocných rodin a pro nováčky v něm nezbývá místo. K řemeslu ji tak přivede až náhoda, když se jí v Grasse, starém francouzském městečku parfémů, ujme rodina Girardových. Vůně divokých bylin a stále živá vzpomínka Anouk inspiruje k tvorbě nových kompozic. Aniž by si toho byla vědoma, následuje tak cestu Florence Girardové, která začínala jako chudá sběračka levandule a později založila rodinnou dynastii parfumérů. Anouk zažívá lásku i ztrátu, úspěch i neúspěch – ale vždy se vytrvale drží svých snů.

***

Dům vůní sa odohráva v mojom milovanom Francúzsku a striedavo sa ocitáme v hlavnom meste Paríž a v rozvoniavajúcom Grasse - kolíske veľkých parfumérskych majstrov. Z knihy na vás dýcha atmosféra vidieka aj luxus rozvíjajúcich sa svetoznámych letovísk, ako je Saint Tropez alebo Cannes.

Príbeh je sústredený na mladučkú Anouk, ktorej sen je stať sa uznávanou parfumérkou. Na pozadí spoznávame osudy celej generácie Girardovcov, ktorí patria v danom priemysle medzi špičku. Osud ich spojí a Anouk tak dostáva príležitosť študovať a komponovať vône.

Páčilo sa mi prelínanie rozprávania príbehu o Anouk s históriou rodu Girard. Je jasné, že keď sa chce človek vypracovať, stať sa slávnym a uznávaným, väčšinou musí niečo obetovať. A Girardovcov stála sláva veľa. Aj keď celý román vyznieva niekedy zidealizovane s množstvom nepravdepodobných náhod, autorka dokázala do neho vniesť aj trochu tragédie a smutných momentov. Pri ceste za slávou išlo priateľstvo stranou a vznikla veľká nenávisť s rodinou Bonnetovou, ktorá všetko svoje nešťastie pripisuje práve Girardovcom. Mám v knihách rada rivalitu medzi dvoma rodinami, hlavne ak sa neskoršie generácie snažia spor urovnať a vznikajú medzi nimi romantické vzťahy tak, ako je to aj v tomto príbehu.

Na výbere vône som si vždy dávala záležať a nazrieť do zákulisia ich tvorby, aj keď len vďaka fiktívnemu príbehu, bolo pre mňa veľmi zaujímavé. A keď sa v príbehu mihlo meno Fragonard, ktorých parfúm používam už od strednej školy a ich vône skutočne milujem, je to už len bonus k celkovému dojmu z príbehu. Kniha sa mi veľmi dobre čítala, bola tak milo a láskavo napísaná. Príbeh bol pekne, aj keď pomerne náhodne generačne poprepájaný a tak akurát romantický. Zmenila by som skutočne len maličkosti a to hlavne v závere, ale celkovo to hodnotím ako mimoriadne príjemné rozprávanie a stretnutie s novou autorkou. Ak od nej vyjde niečo ďalšie, určite si to nenechám ujsť.