Malé láskavosti (Recenzia)

Originálny názov: Small Favors
Vydavateľstvo: Yoli 2023
Počet strán: 464
Žáner: fantasy, horror

Moje hodnotenie knihy: 4,5*/5*

Najnebezpečnejšie je splnené prianie

Ellerie žije v pokojnom mestečku Amity Falls v pohorí Blackspire Mountain, obklopenom takmer nepreniknuteľnými lesmi. Kedysi dávno z nich prví obyvatelia mesta vyhnali zákerných démonov. Návštevníci tam zavítajú len zriedka, no keď zmizne zásobovací konvoj, miestni sa obávajú, že netvory, ktoré kedysi obchádzali a sužovali údolie, sa vrátili.
Jeseň vystrieda zima a mesto postihnú ďalšie čudné nešťastia. Naznačujú, že v okolitých lesoch žije skupina tajomných, krutých tvorov, ktoré sľubujú obyvateľom splnenie najväčších snov – stačí, keď im preukážu malú láskavosť. Ale ich skutočné úmysly sú oveľa zlovestnejšie. Ellerie zvádza boj s časom, a ak ho nevyhrá, celé Amity Falls, jej rodina a milovaný chlapec skončia v plameňoch.

***

Malé láskavosti sú druhou autorkinou knihou, ktorá u nás vyšla. Keďže som čítala aj Panstvo soli a smútku, vedela som približne, čo môžem od autorky očakávať a spolu s nádhernou obálkou som sa do Malých láskavostí nadšene pustila.

Naša hlavná hrdinka Ellerie žije so svojou rodinou v uzavretej komunite Amity Falls. Toto mestečko je viac menej úplne sebestačné, len párkrát do roka sa malá skupinka vyberie po zásoby do väčšieho mesta. Každá rodina v Amity Falls sa venuje činnosti, ktorá je prínosom pre celú komunitu, napríklad rodina Ellerie sa venuje včelárstvu a produkujú med pre celé mestečko. Po tom, ako zmizne zásobovacia skupina sa však v meste spustí lavína divných udalostí, Ellerie si začína čoraz viac uvedomovať, že nič nie je zadarmo, za každú službu musí prísť protislužba a že sú naozaj všetci v nebezpečenstve.

Čo sa týka porovnania s Panstvom soli a smútku, našla som viaceré spoločné znaky, ktoré budú pravdepodobne pre Erin A. Craig typické. Aj tu nám prináša množstvo postáv a spoznávame v podstate všetky rodiny obývajúce Amity Falls. Orientáciu medzi jednotlivými menami nám uľahčuje zoznam rodín a musím povedať, že najmä zo začiatku som ho dosť ocenila. Rovnako autorka pracuje aj s motívom nadprirodzena a hororovými prvkami a taktiež aj tu máme náznak retellingu, tentokrát je to grimmovská rozprávka Rumpelstiltskin, ktorá je u nás známa ako Martinko Klingáč. Nejde však o retelling v pravom zmysle slova, skôr o využitie niektorých známych scén.

Avšak čo sa týka príbehu, myslím, že autorka zapracovala na prepracovanosti a napriek tomu, že čítanie knihy mi zabralo naozaj veľa času, nemám pocit, že by potrebovala editovať a zoškrtať. Myslím si, že pomalé tempo bolo autorkiným zámerom, aby vytvorila stiesnenú, mrazivú, doslova až klaustrofobickú atmosféru. Mierne hororové prvky miestami navodili príjemnú strašidelnú atmosféru a celý príbeh bol naozaj vynikajúci, napriek pomalému tempu.

Oproti Panstvu, pri ktorom som mala pocit, že by som ďalšie diely uvítala (mimochodom druhý diel by mal v origináli vyjsť tento rok), majú Malé láskavosti jednoznačný záver, všetko bolo vysvetlené a dávalo to zmysel. Pri hororových knihách mám často pocit, že autori nevedia, ako to ukončiť a radšej nechajú otvorený koniec, čo ma vždy naštve. Radšej uvítam hocijaké nadprirodzené, paranormálne, fantasy vysvetlenie, než nijaké. 😀

Malé láskavosti naozaj odporúčam, aj keď si myslím, že autorkin štýl nemusí vyhovovať každému. Treba sa pripraviť naozaj na pomalý priebeh, veľmi pomalé stupňovanie napätia (v samotnej anotácii je zmienka, že čudné nešťastia sa začnú diať v zime, čo je cca v polovici knihy), ale ak máte na niečo takéto náladu, rozhodne po Malých láskavostiach siahnite.