piatok 20. októbra 2023

Búrlivé výšiny (Recenzia)

Autor: Emily Brontë

Originálny názov: Wuthering Heights
Vydavateľstvo: Ikar 2023

Návrat osudovej lásky a pomsty v novom preklade

Pán Lockwood, nový nájomník usadlosti Drozdovo, nachádza v nehostinných vresoviskách yorkshirského panstva pokoj od ruchu spoločnosti. Jednej noci je nútený vyhľadať prístrešok v neďalekom sídle Búrlivé výšiny. Tam sa dozvedá o dramatických udalostiach z minulosti, o vášnivom vzťahu siroty Heathcliffa a Catherine Earnshawovej, dcéry pána domu, ktorá pred láskou uprednostnila spoločenské očakávania. Zatrpknutý Heathcliff je po zrade odhodlaný pomstiť sa nasledujúcej generácii a prinútiť nevinných dedičov čeliť osudnej minulosti.

***

Chápem, prečo túto knihu veľa ľudí nemá rado, ale zároveň úplne rozumiem aj tým, ktorí ju milujú. Ja sa prikláňam skôr k druhej skupine, ale nemôžem tvrdiť, že je to moja najobľúbenejšia klasika. Charlotte s jej Janou Eyrovou je jednoducho pre mňa od sestier Brontëových tým TOP dielom. Búrlivé výšiny si ma ale napriek svojej pochmúrnosti a tragickosti získali a mám ich doma hneď v niekoľkých vydaniach. No a toto nové od Ikaru som si, samozrejme, nenechala ujsť a tento nešťastný príbeh som si dopriala po dlhšom čase znova.

Ak by ste si prečítali viac o živote Emily Brontë, zistili by ste, že mala tragický život a pravdepoodbne to sa odzrkadlilo najmä v jej tvorbe. Nehostinné vresoviská, opustená krajina, zima a chlad nielen vonku, ale aj medzi postavami. Tie si zrejme ktovieako neobľúbite, možno zostanú úplne nepochopené a budete nimi opovrhovať. Spoznáte zložité a nepochopené postavy, medzi ktorými panujú choré vzťahy, neprimeraná nenávisť a túžba po pomste.

Emily Brontë v tomto diele dokázala neuveriteľne vystihnúť atmosféru a všetky zlé vlastnosti, ktoré u ľudí môžu vzklíčiť. Tie stále rozvíjala a vytvorila nevšedne zlomyseľné, sebecké a bezohľadné postavy. Jasné, v klasike sme na vážnosť zrejme zvyknutí, ale tu autorka prekračuje bežné hranice a hádže na vás tragičnosť, depresiu a nešťastie na každej stránke.

Pre mňa jediným malým negatívom tohto príbehu je spôsob jeho vyrozprávania a zmätok v postavách. Tých tam síce nebolo veľa, ale ja som dlho nevedela kto je kto, v akom vzťahu a na aké panstvo patrí. Trvalo mi teda trochu dlhšie, kým som sa naplno do príbehu vložila, ale potom to bol štýl, ktorý mám rada a viem si ho vychutnať. Na nadchádzajúce jesenné a chladné dni si neviem predstaviť ideálnejší príbeh. Verím, že aj vy budete patriť do skupiny, ktorá si v ňom nájde to svoje.