piatok 13. októbra 2023

Noc tisíce hvězd (Recenzia)

Autor: Andrea Yaryura Clark

Originálny názov: On a Night of a Thousand Stars

Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2023

New York, 1998. Santiago Larrea, zámožný argentinský diplomat, se na každoročním večírku po zápase v pólu ocitá v centru pozornosti po boku své ženy Lily a jejich dcery Palomy, vysokoškolské studentky a začínající návrhářky šperků. Ve světě Larreových se zdá být vše dokonalé, dokud se na večírku nečekaně neobjeví jistá žena, kterou zná Santiago z dob univerzitních studií, a neotřese jeho obvyklým klidem. Záhadné poznámky této ženy probudí v Palomě zvědavost ohledně minulosti jejího otce, o níž toho ví jen málo.

Když se rodina vydá do Buenos Aires na Santiagovo jmenování do funkce velvyslance při OSN, je Paloma odhodlána dozvědět se víc o jeho životě v letech předcházejících vojenské diktatuře počínající v roce 1976. S pomocí místního univerzitního studenta Franca, člena aktivistické skupiny HIJOS, jejímiž členy jsou děti desaparecidos neboli „zmizelých“, tedy mužů a žen, kteří byli státem násilně uneseni během argentinské Špinavé války, Paloma spustí řetězec událostí, které v ní nejen rozpoutají pochybnosti o její rodině a identitě, ale také ohrozí její život.

***

Mám veľmi rada príbehy, ktoré sa odohrávajú v krajinách mimo Európy. Najmä také, v ktorých som nebola a veľmi ma láka ich navštíviť. A Argentína k nim rozhodne patrí. Obzvlášť obľubujem, ak dej prinesie aj veľa zaujímavostí z histórie a ja sa okrem dobrého príbehu dozviem niečo viac aj o samotnej krajine. Okrem romantickej linky ponúka kniha náhľad na politickú situáciu a diktatúru v Argentíne, sledujeme aktivistické skupiny, demonštrácie a štrajky. Autorka si pre svoj príbeh rozhodne vybrala veľmi zaujímavé obdobie a toho, kto o ňom veľa nevie, určite prinúti si dohľadať podrobnejšie informácie.

Príbeh sa odohráva v dvoch časových líniách. Prvá v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia v už spomínanom období diktatúry, ktorej hlavní hrdinovia boli Santiago, Máximo, Valentina a Lily. Druhá sa odohráva v roku 1998 a je zameraná na príbeh Palomy, Santiagovej a Lilinej dcéry, ktorá pátra po minulosti svojho otca. Obe dejové linky sú pekne prepletené a kapitoly "súčasnosti" a "minulosti" sa striedajú a informácie v nich sa dopĺňajú. Väčšinou sa mi pri takto zvolenom rozprávaní vždy páči viac tá z minulosti, ale tu musím povedať, že veľmi zaujímavé boli obe a páčili sa mi rovnako.

Romantické linky boli, samozrejme, ústredný motív, ale autorka veľmi veľa priestoru venuje aj samotnej politickej situácii. Nakoľko o týchto udalostiach neviem veľa, zo začiatku som nie všetkému rozumela, ale po menšom prieskume v historických faktoch mi udalosti dávali zmysel a som rada, že som sa aj pri romantickej beletrii opäť niečo nové a zaujímavé dozvedela. Príbeh je veľmi dobre vyrozprávaný a aj keď je miestami opisný, stále si udržuje dobré tempo a neustále sa v ňom niečo deje. Mierne napätie a zvedavosť udržuje Palomino postupné pátranie a odhaľovanie minulosti.

V neposlednom rade je tu náhľad a poukázanie na spoločenské rozdiely medzi smotánkou a obyčajnými ľuďmi. Najmä kvôli tomu príbeh nabral trochu smutnejší ráz a skončil tak, ako skončil. Knihu veľmi odporúčam všetkým milovníkom generačných románov, romantiky a tiež tým, ktorí si radi prečítajú vojnové príbehy. Pretože miestami tento príbeh naozaj pripomína nám známe vojnové roky.