pondelok 30. októbra 2023

Ztracená kapitola (Recenzia)

Autor: Caroline Bishop

Originálny názov: The Lost Chapter

Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2023
Počet strán: 328

Anglie, současnost: Osmdesátiletá umělkyně Florence Carterová je se svým životem spokojená. Dny na sklonku života tráví tvorbou rafinovaných linorytů ve společnosti kocoura, psa a mladé sousedky Alice, tiché a úzkostné dívky. Když ovšem Flo zjistí, že její dávná ztracená přítelkyně vydala knihu o letech společně prožitých ve francouzském penzionátu, cítí povinnost odhalit roušku tajemství z minulosti a vydává se v doprovodu Alice a její matky do Francie. Po příjezdu do Lyonu se však hluboko zasutá pravda ukáže jako příliš těžké břemeno.

Francie 1957: Florence a Lili se setkávají v poválečném Lyonu jako svěřenkyně přísně vedeného penzionátu pro dívky. Flo je ostýchavé děvče z Anglie, od něhož se očekává úspěšný vstup do společnosti a pak i výhodný sňatek. Lili je její pravý opak – suverénní Američanka se svobodnou duší, plná touhy po dobrodružství. Navzdory všemu se z dívek stanou nerozlučné kamarádky, jejichž vzájemná náklonnost slibuje přátelství na celý život… než je od sebe oddělí nečekaná zrada.

Ztracená kapitola je palčivý, emocemi nabitý román o síle přátelství. Jeho poselstvím je zpráva, že nikdy není pozdě rozepsat nový příběh.
***

Ztracená kapitola je v podstate takým klasickým príbehom odohrávajúcim sa v dvoch časových rovinách sledujúc tri generácie žien, a predsa z podobných románov vyčnieva a je spracovaný o niečo lepšie ako iné.

Hlavným dôvodom môžu byť veľmi dobre zvolené ženské postavy, z ktorých každá má výrazný charakter a ten sa, samozrejme, príbehom ďalej vyvíja a mení. Určité typické rysy im však zostávajú a vy tak viete, čo od ktorej môžete očakávať.

Páčilo sa mi tiež prostredie Francúzska, do ktorého je dej vo veľkej miere zasadený. Postavy mi boli natoľko sympatické, že sa neviem rozhodnúť, či sa mi viac páčilo obdobie "pred" alebo "teraz", pretože každé bolo výborne rozprávačsky zvládnuté. "Pred" nám predstavuje dve mladé ženy - jednu rebelku a druhú dobre vychovanú mladú ženu, ktoré napriek rozdielom spája pevné priateľstvo. To ale náhle skončí a my v druhej časovej linke "teraz" odkrývame dôvody.

Táto kniha je o priateľstve, o druhých šanciach a o odvahe púšťať sa do nových vecí, aj keď by to znamenalo vybočiť zo svojich komfortných zón alebo sa postaviť veciam, z ktorých máme obavy. Ale najmä je o prežívaní daného okamihu naplno. Je o rekapitulovaní minulosti a neľutovaní svojich rozhodnutí, pretože práve tie nás posúvali tam, kde sme teraz, a ak sme tam spokojní, potom sme zrejme všetko urobili správne 😊