Som roztrieštená (Recenzia)

Originálny názov: Shatter me
Vydavateľstvo: CooBoo 2013
Séria: Shatter me
Počet strán: 288
Žáner: YA, dystópia
Moje hodnotenie knihy: 5/5

Juliette trávi stovky dní zatvorená v betónovej cele, ďaleko od všetkých, bez možnosti komunikácie, bez dotyku druhého človeka, zavrhnutá a sama. Pre svojich blízkych, spolužiakov a rodičov predstavuje hrozbu, ktorú je treba pred svetom ukrývať. Keď sa jej niekto dotkne, začnú sa diať veci. Čudné veci. Zlé veci. Smrteľné veci.
Nikto nevie, prečo je Juliettin dotyk smrteľný, no nový systém s ňou má veľké plány – chce ju použiť ako svoju zbraň a jej ničivú silu sa chystá využiť v prospech skazeného sveta. Avšak Juliettina predstava je celkom iná. Jej dotyk je jej silou, no na to, ako s ňou naložiť príde až po tom, čo do jej opusteného života vstúpi Adam – chlapec s tetovaním vtáka na hrudi, ktorý sa po celú dobu zjavuje v Juliettiných snoch – a odhalí jej svet, o ktorom doposiaľ ani len netušila...

***
Už som spomínala, že sa celkom bojím začínať čítať knihy, ktoré sú všade tak úžasne hodnotené, pretože veľmi veľa od nich očakávam, ale nie vždy to dostanem. U Roztrieštenej som takisto očakávala dosť. A právom, pretože ma veľmi príjemne prekvapila. Aby som bola presná, knihu Som roztrieštená som si zamilovala. Páčila sa mi hneď od začiatku. Je to veľmi zaujímavo a veľmi pútavo napísaná kniha.

Štýl tejto knihy si buď zamilujete - ako ja - alebo si ho absolútne neobľúbite. Často mi prišlo, že Juliettine myšlienky sú dosť chaotické, ale veľmi mi to do deja zapadalo a pripadalo mi, že práve ten mierny chaos dodáva celému príbehu na citlivosti a reálnosti. A čo sa mi páčilo na tomto štýle najviac, boli prečiarknuté vety, ktoré vyjadrovali Juliettine skutočné pocity, myšlienky, ktoré si nechcela pripustiť, alebo ich nechcela povedať nahlas.

Juliette, hlavnú hrdinku so zvláštnou záľubou všetko počítať, som si dosť rýchlo hneď obľúbila. Samozrejme, že je to opäť dievča zničujúco krásne, neuveriteľne odvážne a človek sa skutočne až hanbí, keď sa s ňou porovnáva. Jej život je príšerný veľmi, veľmi ťažký. Niekoľko mesiacov je zavretá v jednej jedinej miestnosti, celý život ňou každý opovrhoval a sama sebe je odporná. Veď čo iné si o sebe môžete myslieť, keď zabíjate jediným dotykom? Niet sa čo čudovať, že sama sebe pripadá ako netvor. Až pokým nepríde na scénu Adam...

Ach, Adam! Hneď od prvého momentu, kedy sa objavil v knihe som vedela, že bude patriť medzi crushes. Je to ten typ chalana, ktorý nejde nemilovať. U mňa sa zaradil medzi topku a prekonal asi aj Čtyřku z Divergencie a dostáva sa na rovnakú pozíciu so St.Clairom a Gideonom (z ktorých som ja úplne na vetvy).

V recenziách (poväčšine kladných) sa niekomu nepáčil koniec, ale mne vôbec neprekážal. Tak nejako sa podobné okamihy očakávajú v každej dystopickej knihe, tým pádom nemôžem knihe nič vytknúť. Zo začiatku som síce bola trošku zmätená, ale postupne sa mi dostala Roztrieštená pod kožu.

Inak sa kniha čítala veľmi, naozaj veľmi rýchlo (čo mi je až ľúto), má necelých 300 strán a číta sa veľmi dobre (teda aspoň mne sa dobre čítala). Za seba ju môžem len a len odporúčať, hlavne všetkým milovníkom dystópií, ale, samozrejme, aj všetkým čitateľom, ktorých knihy o možno nie až tak vzdialenej budúcnosti nebavia. Možno práve Roztrieštená vás prekvapí a vy si takéto knihy zamilujete.

Moje evidentné hodnotenie: