Iskra v popole (Recenzia)

Autor: Sabaa Tahir
Originálny názov: An Ember in the Ashes
Vydavateľstvo: Ikar 2016
Séria: An Ember in the Ashes
Počet strán: 424
Žáner:  fantasy

V ríši vojakov sa odpor trestá smrťou. Tí, čo nezaprisahajú svoju krv a telo cisárovi, riskujú popravu svojich blízkych a skazu všetkého, čo im je drahé.V tomto krutom svete sa životom ťažko prebíja otrokyňa Laia, ktorá žije so starými rodičmi a starším bratom Darinom v pokútnej štvrti. Rodina živorí a vedie biednu existenciu. Nikto z nich sa nestavia na odpor proti ríši, lebo videli, ako dopadli tí, čo tak urobili. Jedného dňa k nim však vtrhnú vojaci, zabijú starkých a Lainho brata zatknú za zradu. Laii sa podarí utiecť a vyhľadá pomoc rebelov, ktorí jej prisľúbia, že zachránia jej brata, zato však bude musieť pre nich robiť špiónku v najväčšej vojenskej akadémii v ríši. Laia sa tam stretne so synom krutej veliteľky Eliášom – najlepším vojakom školy, ktorý však v kútiku duše celú ríšu i armádu hlboko nenávidí. Túži iba po tom, aby sa oslobodil spod tyranie, ktorou si ríša vynucuje poslušnosť. On aj Laia čoskoro zistia, že ich osudy sú prepletené a že ich činy môžu zmeniť osud celej ríše.
Iskra v popole ponúka miestami temný a príliš drsný príbeh, ktorý sa vzdialene inšpiruje životom v starovekom Ríme. Osudy hlavných hrdinov a neustále gradované napätie vás vtiahnu do rozprávkovo-fantazijného sveta, v ktorom sa zvádza večný boj medzi dobrom a zlom, kde však dobro často ťahá za kratší koniec.

***

Zaujímavá anotácia a obálka vystihujúca prostredie, v akom sa kniha odohráva, boli pre mňa výborné lákadlá na zaobstaranie a prečítanie si knihy, a to čo najskôr po jej vydaní. Moje očakávania boli pomerne vysoké, ale čo je úplne skvelé, minimálne na 120 % boli aj naplnené.

Nachádzame sa v ríši, kde učenci boli prenasledovaní vojakmi trénovanými v špeciálnej akadémi - v Černomúre. Laia s bratom Darinom je vychovávaná starými rodičmi v učeneckej štvrti. Majú strach z vojakov - masiek, ktorí robia razie a zabíjajú učencov, ktorí sú podozriví zo špionážnej činnosti alebo patria k hnutiu odporu. Eliáš s jeho najlepšou priateľkou Helenou vyrastajú od šiestich rokov v Černomúre a čaká ich záverečné vymenovanie za masky. Eliáš však nesúhlasí s tamojším režimom a názormi prísnej veliteľky. Chce sa oslobodiť a utiecť. Všetko sa však zmení, keď prichádzajú veštci a prorokujú pád terajšieho cisára, a zahajujú výber nového. Medzi 4 ašpirantov na nového cisára sa dostáva aj Eliáš a Helena. Musia prekonať ťažké skúšky a titul nového vodcu si musia  vybojovať a zaslúžiť. Eliáš sa preto rozhodne zostať a pokúsi sa získať slobodu iným spôsobom. Medzitým Lainho brata zajmú do väzenia a jej starých rodičov zabijú. Vydáva sa preto hľadať hnutie odporu a prosí ich o pomoc pri Darinovom vyslobodení. Ako cenu za jeho slobodu musí ísť do Černomúru ako špeh. Bude robiť otrokyňu tamojšej sadistickej veliteľke. Zatiaľ sa však nikomu odtiaľ nepodarilo vrátiť živému...

Bolo vidieť, že autorka má príbeh pekne premyslený a osudy postáv úžasne prepletené. Množstvo intríg zaručovalo stále nové prekvapenia a odhalenia. Miestami som mala pocit, že konanie postáv nedáva zmysel, ale o pár kapitol ďalej mi bolo jasné, prečo to tak bolo. Príbeh mal celých 420 strán čo ponúknuť, prakticky tam neboli miesta, kde by som mala čas si vydýchnuť. Netušila som, čo bude na nasledujúcej stránke a už vôbec som sa neodvažovala odhadnúť koniec. A teda poviem vám, že je to jedna z mála kníh, ktoré som v poslednej dobe prečítala, kde ma záver naozaj dokázal prekvapiť a ja som zostala bez slov. A tie slová nemám ešte ani teraz. Je až smiešne, že keď chcem knihu kritizovať, ide to ľahko, ale akonáhle chcem knihu vychváliť, zrazu neviem ako na to. Bojím sa, že nadšenie nevyjadrím dostatočne a nevystihnem podstatu tohto skvelého príbehu. Že nepoužijem tie správne slová, ktorými by som vás presvedčila dať knihe šancu, aby ste aj vy mali možnosť pripojiť sa k množstvu jej nadšených čitateľov, ktorých verím, že má. A v neposlednom rade chcem, aby ani jeden knihomoľ a milovník fantasy nebol ochudobnený o tento výborný príbeh.

Kniha vyšla vo vydavateľstvo YOLI a je primárne určená mladším čitateľom. Ja ju však pokojne odporúčam aj tým starším. Je nabitá akciou, takže nehrozí, že by nudila aj náročnejšieho čitateľa. Je aj dosť drsná, ale vôbec nie tak, že by sa človeku z toho dvíhal žalúdok. Taktiež ju odporúčam tým, ktorí zbožňujú fantasy a hlavne tým, ktorí s fantasy ešte len začínajú alebo povedzme nie sú celkom proti nej, ale ani ju nevyhľadávajú. Trochu démonov, džinov, duchov a vízií zasadených do správneho prostredia v tom správnom okamihu nemôže uškodiť. Skrátka, vychádza mi z toho, že ja túto knihu odporúčam všetkým. Možno trochu viac ženskému pohlaviu, pretože napriek tomu, že sa odohráva vo vojenskej škole, kde sú boje a bitky na dennom poriadku, je tam aj dosť romantiky. A áno, žiaľ, naša hlavná ženská postava Laia sa nevie rozhodnúť, či chce vojaka – ašpiranta na cisára – Eliáša alebo Keenana – člena hnutia odporu. No, asi sa tomu trojuholníku fakt nedá vyhnúť.

Čo považujem za jediné podstatné mínus tejto knihy je to, že prostredie bolo atraktívne, ale veľa sme sa o ňom nedozvedeli. O svete, ríši, rozdelení obyvateľstva, o tom, ako sa tam žilo. Niečo málo nám bolo prezradené o učencoch, z ktorých pochádzala Laia a vojakoch, medzi ktorými bol Eliáš. Pochopila som, prečo bola medzi nimi nenávisť a prečo vojaci učencov prenasledovali a zabíjali. Ale žiaľ, nič viac. Možno sa dočkám v ďalšej časti. Nechám sa prekvapiť. :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem kníhkupectvu megaknihy.sk.