Ready Player One (Recenzia)

Ready Player One - Hra sa začínaAutor: Ernest Cline
Originálny názov: Ready Player One
Vydavateľstvo: Ikar 2016
Počet strán: 400
Žáner:  sci-fi
Moje hodnotenie obálky: 2/5

V roku 2044 je svet veľmi nehostinné miesto. Minula sa ropa, klíma je zničená, rozšíril sa hladomor, chudoba a choroby. Stredoškolák Wade Watts, tak ako väčšina ľudstva, uniká pred bezútešnou realitou do virtuálnej utópie zvanej OASIS, kde môže byť, kým len chce. Existujú tu tisíce planét, na ktorých sa dá žiť, hrať, ale aj zamilovať. A rovnako ako ostatní, aj Wade je posadnutý hľadaním zlatého vajca, špeciálneho bonusu, ukrytého v tejto alternatívnej realite. Tvorca OASIS-u James Halliday totiž zomrel bez potomkov a svoje rozprávkové bohatstvo spolu s OASIS-om sa rozhodol darovať človeku, ktorý rozlúšti hádanky a splní úlohy roztrúsené v jeho výtvore. Milióny ľudí sa celé roky márne pokúšajú rozpliesť hustú sieť odkazov na popkultúru z konca dvadsiateho storočia. Až kým Wade jedného dňa nenatrafí na kľúč k rozlúšteniu prvej hádanky. Odrazu stojí proti tisíckam súperov v zúfalých pretekoch o uchmatnutie hlavnej ceny. Nejde tu však len o lákavú výhru, ale najmä o desivý dosah pretekov na skutočný svet, ktorý sa od základov zmení.

***

Predstavte si, že na Zemi sa minuli všetky energetické zdroje, chudoba a hlad postihujú drvivú väčšinu populácie, domy sa stavajú tak, že na seba nakopia množstvo karavanov a nikoho nezaujíma, keď nejaká obytná veža spadne. A tak skoro všetci ľudia žijú radšej vo virtuálnom svete OASIS, než aby len prežívali skutočný život. Hru OASIS vytvoril James Halliday ako dokonalý, utopický svet s množstvom planét a svetov, na ktorých môžete robiť prakticky čokoľvek. Zabávať sa, študovať, pracovať, zbierať body a skúsenosti. A okrem toho tam skryl Halliday zlaté vajce, za ktorým sa skrýva neuveriteľné bohatstvo. James totiž vo svojej poslednej vôli odkázal všetky svoje rozprávkové úspory tomu, kto nájde v OASISe zlaté vajce. Dlhé roky však nikto nenatrafil ani len na prvý z troch kľúčov, ktoré sú potrebné na otvorenie ďalších brán. Mnohí sa sna o bezstarostnom živote, ktorý by im priniesla výhra, už vzdali. Existuje však skupinka lobovcov, hráčov, ktorí zasvätili svoj život štúdiu Jamesa Hallidaya a 80-tych rokov, keďže práve na toto obdobie sú hádanky a v podstate celá hra zameraná. Je to totiž obdobie dospievania Hallidaya a lobovci veria, že práve tam sa skrývajú nápovedy, ktoré potrebujú. A jednému z lobovcov, Wadovi sa skutočne podarilo objaviť prvý kľúč, čo spustí novú vlnu posadnutosti OASISom a najhoršie je, že boje o výhru už neprebiehajú len vo virtuálnom svete.

Kniha Ready Player One ma zaujala ešte, keď po prvýkrát vyšla v Česku a vtedy o nej málokto hovoril. Zaslúženej reklamy sa jej však nakoniec predsa len dostalo a som veľmi rada, že vyšla aj u nás a že som mala možnosť si ju prečítať. Tá kniha je totiž perfektná a naozaj, naozaj stojí za prečítanie. Od začiatku vás vtiahne do deja a nepustí vás, až dokedy nezaklapnete knihu za poslednou stránkou.

Hlavný hrdina Wade mi bol sympatický a celý čas som mu veľmi fandila. Rovnako aj jeho (najskôr len) virtuálnym kamarátom, s ktorými si navzájom pomáhali, aj keď vyhrať mohol len jeden. Wade bol v situácii, kedy mohol riskom len niečo získať a aj napriek tomu, že sa vrhal do nebezpečných situácií, ktoré sa nediali len v OASISe, ale aj v skutočnom svete, nerobil to bez rozmyslu a vždy mal dobrý dôvod pre svoje rozhodnutia. Wade bol veľmi príjemnou zmenou oproti ufňukaným a sebeckým hrdinkám, ktoré sa až pričasto vyskytujú v knihách.

Mám však aj jedno mínus, ktoré nakoniec aj ovplyvnilo moje hodnotenie a knihe som nedala 5 hviezdičiek, aj keď by si ich určite zaslúžila. Ako som už spomínala vyššie, OASIS bol inšpirovaný 80. rokmi. A keďže som dieťa 90. rokov, mnohé veci som nepoznala alebo poznala len z počutia. Pre celý príbeh to nebolo až tak podstatné, ale myslím si, že čitatelia, ktorí poznajú aj pozadie tohto príbehu si užijú túto knihu viac.

Avšak nič to nemení na tom, že Ready Player One za prečítanie stojí a ja ho môžem len a len odporučiť. Určite sa zaradí medzi moje obľúbené a určite sa k nej niekedy vrátim. A všetci, ktorí už prečítanie tejto skvelej knihy máme za sebou, sa môžeme tešiť na film, ktorý by mal prísť do kín začiatkom roku 2018. Dúfam, že ten film bude stáť za to, lebo predlohu má vynikajúcu!