utorok 2. augusta 2016

Proč jsme se rozešli (Recenzia)

Proč jsme se rozešliAutor: Daniel Handler
Originálny názov: Why We Broke Up
Vydavateľstvo: CooBoo 2016
Séria: -
Diel: -
Počet strán: 360
Žáner:  YA contemporary
Moje hodnotenie obálky: 5/5

Anotácia:
„Řeknu ti, proč jsme se rozešli, Ede. Napíšu ti to v tomhle dopise, celou pravdu o tom, co se stalo.“
Min Greenová a Ed Slaterton se rozcházejí, a tak Min napíše Edovi dopis a předá mu krabici, ve které se ukrývá to, proč se rozešli. Dvě zátky od lahví, lístek do kina, kde si dali první pusu, Edův vzkaz, na kterém Min tak záleželo, krabička od sirek, Edův úhloměr, knihy, autíčko, ošklivé náušnice, hřebínek z motelu a všechno ostatní, co Min nashromáždila v průběhu jejich bláznivého, hlubokého a srdcervoucího vztahu. Nyní ukládá těch 43 věcí, co z jejich vztahu zbylo, do krabice, která skončí stejně odkopnutá jako ona sama.

***

Min a Ed sa rozišli a Min sa konečne rozhodne odpútať od Eda tým, že zbalí všetky veci, ktoré si nazhromaždila počas ich vzťahu, do jednej krabice a vráti mu ju. K tomu napíše ešte dlhý dopis (ktorý je vlastne touto knihou), v ktorom spomína, ako ku konkrétnej veci prišla a vysvetľuje, prečo sa vlastne rozišli. A to je všetko. "Iba" o tomto je táto kniha.



Je až neuveriteľné, ako som sa do tejto knižky zamilovala. Príbeh je absolútne jednoduchý, postavy sú obyčajné a také nijaké a Min je občas fakt na facku (a Ed aj na dve). Samozrejme, podľa názvu je jasné, ako kniha skončí, takže ani wow efekt na konci sa neudeje. Tak prečo sa mi vlastne táto kniha tak strašne páčila?

Myslím, že každého zaujme už len tá obálka, ktorá je podľa mňa úplne úžasná. A ani nehovorím o obrázkoch, ktorých je kniha plná. Tak málo kníh je dnes ilustrovaných a pri tom to je taká škoda. Kniha Proč jsme se rozešli je jasným dôkazom toho, že ilustrácie v knihách nie sú len pre deti, ale ozvláštnia aj inak úplne obyčajný príbeh pre trochu starších čitateľov. Každá kapitola začína celostránkovou (alebo obojstránkovou) ilustráciou, na ktorej je vždy jedna vec, o ktorej Min práve píše. Cukornička, plagát, fotoaparát, zápalková škatuľka, kniha, dáždnik a 37 ďalších vecí. Všetky tieto predmety sprevádzali ich vzťah od začiatku až po úplný koniec a každý z nich má v sebe skrytý svoj malý príbeh. To je to, prečo sa mi táto kniha tak páčila.

Vzťah Min a Eda bol od začiatku veľmi naivný, bláznivý a dalo by sa povedať, že bol hlúpy a nelogický. Napriek tomu to však bola láska. Presne taká, ako majú prvé lásky vyzerať. Intenzívna, hlboká, nezabudnuteľná, úprimná, ale neuveriteľne naivná a odsúdená na zánik. Preto sa mi táto kniha tak veľmi páčila.

Vždy ma prekvapí, keď čítam knihu z pohľadu dievčaťa, ktorú napísal muž a je naozaj dobrá. A, samozrejme, to platí aj naopak. Je to pre mňa dosť neuveriteľné, ako sa niektorí autori dokážu vcítiť do opačného pohlavia a napísať knihu tak presvedčivo. Danielovi Handlerovi sa to jednoznačne podarilo. Min síce bola strašne naivná a často som si pomyslela, že musí byť slepá alebo hlúpa, ak to, čo sa deje, nevidí (resp. nechce vidieť)... Ale ktoré šestnásťročné, prvýkrát zamilované dievča také nie je? Myslím si, že tento príbeh sa autorovi jednoznačne podaril hlavne svojou reálnosťou. A to je to, prečo som sa do tejto knihy zamilovala.

Myslela som si, že s odstupom času by som dala knihe aj nižšie hodnotenie, že sa mi možno len tak trafila do nálady, ale nie. Stále odo mňa dostáva 5 hviezdičiek a mám chuť znova si ju prečítať. (Pravdepodobne to aj urobím, keď si ju prečíta kamarátka, ktorej som ju musela hneď požičať.) Určite bude mať táto nádhera trvalé miesto v mojej knižnici a dúfam, naozaj dúfam, že sa ku mne dostanú aj ďalšie autorove knihy. Jednoznačne odporúčam. :)

Moje hodnotenie:
 Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia.
Knihu si môžete kúpiť tu
Ellie

2 komentáre:

  1. Teraz som definitívne presvedčená, že si ju musím prečítať. Pekná recenzia. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super recenze! ;) Pořád nevím, jestli si tuhle knížku pořídit, ale tvoje recenze mě rozhodně nakopla :)

    http://mybookishimagination.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť