Klebety z predmestia (Recenzia)

Autor: Abbi Waxman

Originálny názov: Other People's Houses
Vydavateľstvo: Lindeni 2022
Počet strán: 336
Žáner: román
Moje hodnotenie obálky: 1*/5*

Bývala to pokojná štvrť. Medzi susedmi vládli priateľské vzťahy, všetci si navzájom pomáhali – až kým Frances jedného dňa bez varovania nevtrhla do domu svojej susedky Anne a nenačapala ju s milencom priamo na dlážke v obývačke. Od tej chvíle je harmonické susedské spolunažívanie v ťahu.

Samozrejme, Anne nie je jediná, kto pred susedmi ukrýva nejaké tajomstvo. Každá z rodín má vlastné starosti, ktoré by najradšej schovala za zavretými dverami. Klebety sa však začnú šíriť ako lesný požiar a postupne odhaľujú, čo sa deje za fasádami dokonalých domov. A hŕba úprimných detí, ktoré toho prezradia viac, než je ich rodičom príjemné, tomu tiež príliš nepomáha.

Niekde sa rieši nevera, inde zasa nedostatok sexu či rebélia pubertálnych potomkov. Jedno je ale isté: susedia sú na tom vždy o čosi horšie.

A keby náhodou aj nie, pravda sa dá vždy trošku okoreniť…

***

Abbi Waxman je nadaná spisovateľka, ktorá aj z obyčajných tém vie napísať zaujímavý príbeh. Príbeh, v ktorom sa v podstate nič nedeje, ale stále vás baví čítať ďalej a ďalej. Klebety z predmestia je moderný román plný vtipných dialógov, ktoré odľahčujú rozoberanie vážnejších problémov každej zo štyroch ústredných rodín. Hlavnou témou je nevera u na prvý pohľad dokonalého manželského páru. V druhej rodine sú problémy s výchovou teenegerky, v tretej sa nevedia zhodnúť na tom, či chcú druhé dieťa alebo nie a v štvrtej hádajte, pretože to sa dozviete až na konci a ja vám to, samozrejme, nechcem prezradiť.

Zo začiatku som tento príbeh nevedela celkom jasne žánrovo zaradiť. Mohla z neho totiž pokojne byť rodinná dráma alebo zamotaný psychothriller, ale nakoniec sa autorka vydala priamočiarejšou cestou, dej nekomplikovala a bol z toho jednoduchý príbeh opisujúci život jednej ulice v LA. Z amerického stereotypu nezamestnaných mamičiek starajúcich sa o deti a domácnosť nemôže vzísť nič iné, len šťavnaté klebety, ohováranie a staranie sa do vecí, do ktorých ich nič nie je :D

Do knihy som sa začítala veľmi rýchlo a bavilo ma sledovať hlavnú tému knihy - neveru manželky. Postupne ma ale už trochu menej bavilo čítať o každodenných problémoch s deťmi - odvoz do škôlky, školy, na futbal, k susedom, na výlet....Vzhľadom na to, že kniha sa venovala v podstate len jednej téme, postupne mi už okrem pohotových a úsmevných odpovedí hlavných hrdinov nemala čo iné ponúknuť a začala som sa nudiť. Hneď na to, ale kniha nabrala tempo a záver priniesol veľa (pre mňa, bohužiaľ, až zbytočne veľa) vygradovaných situácií a správanie podvádzaného manžela bolo už na hrane únosnosti.

Celý príbeh bol zobrazený veľmi realisticky, akoby autorka práve sledovala pouličnú drámu a opisovala ju čitateľovi. Všetky charaktery boli veľmi uveriteľné a mali problémy, v ktorých sa mnohí sami nájdu. Páčilo sa mi, ako sa k nevere pristupovalo z viacerých uhlov pohľadu a ako čitateľ-pozorovateľ som sa na celý problém mohla pozrieť z nadhľadu a zhodnotiť, ako sa celá situácia dala zvládnuť oveľa lepšie. Trochu som mala problém s vulgárnejším jazykom, lebo som už veľmi dlho nič také nečítala. Viem, že v reálnom živote sú také rozhovory asi bežné, ale v literatúre to ja osobne neobľubujem. Celkovo som si ale pri knihe príjemne oddýchla a zrelaxovala. Určite ju ešte viac ocenia matky, ktoré si užijú aj pasáže s deťmi, ktoré mňa až tak nebavili.