sobota 10. septembra 2022

Byt nad Seinou (Recenzia)

Autor: Kelly Bowen

Originálny názov: The Paris Apartment
Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2022
Žáner:  román, vojnový román

Londýn, 2017: Když Aurelia Leclairová zdědí přepychový byt v Paříži, o němž neměla ani tušení, ohromeně zjišťuje, kolik tajemství její babička skrývala: mezi jiným i sbírku vzácných obrazů a luxusních večerních rób. Jedna zvláštní malba ji dovede až k restaurátorovi Gabrielu Seymourovi a oba společně se rozhodnou odhalit pravdu skrytou ve stěnách bytu.

Paříž, 1942: Ačkoli „město světel“ se potýká s německou okupací, okouzlující Estelle Allardová si užívá v salonech nedotčených útrapami války. Když si však nacisté přijdou pro její přátele, spěchá jim na pomoc a nepřemýšlí o ceně, již bude muset zaplatit. Do událostí zasáhne i tajemná špionka s krycím jménem Celine. Obě ženy se srdnatě vrhají proti ničivé převaze, která hrozí rozdrtit je i jejich milované, aniž tuší, že důsledky jejích činů ovlivní i budoucí generace.

Tři ženy rozdělené časem, tři osudy odehrávající se v nebezpečné i vzkvétající Paříži. Aurelia, Sophie i Estelle musí najít odvahu, čelit nástrahám měnícího se světa a napsat další kapitolu v historii své rodiny.

***

V poslednej dobe som prečítala veľa takýchto románov, ale pokiaľ sú napísané tak skvele ako Byt nad Seinou, podobnosť mi vôbec neprekáža. Práve naopak, stále sa veľmi rada ponorím do nových príbehov, aj keď sa odohrávajú počas tragických vojnových rokov.

Príbeh je vyrozprávaný z pohľadu štyroch osôb. Aurelia a Gabriel sa stretnú v súčasnosti a spoločne sa snažia odkryť tajomstvá z minulosti, ktorými sú opradené postavy Estelle a Sophie. Estelle bola Aurelina stará mama a Sophie bola sestra Gabrielovho starého otca. Aurelia zdedí byt, o ktorom vôbec netušila, že ho stará mama niekedy vlastnila a to čo v ňom nájde, ju veľmi prekvapí. Najskôr sa zľakne, že Estelle bola kolaborantka a držala s nacistami, ale spoločne s Gabrielom odkrývajú úžasný príbeh dvoch neobyčajných žien, ktoré mali možnosť zmeniť svet.

Autorka vytvorila tri silné ženské charaktery. Všetky samostatné, inteligentné a emancipované. Nevedela by som si vybrať, ktorá z nich mi bola sympatická najviac, pretože všetky si ma získali rovnako. Každá mala inú vlastnosť, ktorú som obdivovala a najviac sa mi páčili ich pohotové reakcie na každú situáciu. Samozrejme, veľmi sympatický bol aj Gabriel, ale predsa len išla mužská postava popri takýchto hrdinkách trochu do úzadia.

Veľmi sa mi páčilo prelínanie súčasnosti, kedy hlavní hrdinovia hľadali odpovede a minulosti, kedy sme mali možnosť postupne zisťovať, ako sa všetko naozaj odohralo. V príbehu sa vyskytuje aj mnoho smutných okamihov a autorke sa naozaj podarilo vystihnúť atmosféru Paríža, kedy určití ľudia mali všetkého dostatok a iní len strádali. Neprestajné sledovanie gestapa a vzájomné udávanie navodzovalo neistotu a strach. Pátranie po špiónoch a zatýkanie spôsobilo, že sa nedalo nikomu dôverovať a najlepšie bolo, keď sa každý spoliehal len sám na seba.

V závere príbehu som bola naozaj napätá, ako sa všetko skončí a aj keď by som niektorým postavám priala iný osud, autorka to nemohla zakončiť lepšie. Výborne vymyslený a prepletený príbeh, ktorý je inteligentne napísaný a prináša aj mnoho reálnych historických faktov. Som veľmi rada, že som si ho prečítala a budem sa tešiť na ďalšie autorkine knihy.