Labyrint klamstiev (Recenzia)

Autor: Jo Callaghan

Originálny názov: Shallow Ground
Vydavateľstvo: Lindeni 2024
Séria: DI Henry Ford
Žáner: detektívka

Koľko detektívov z oddelenia vrážd zabilo svoju ženu? Táto otázka stále ťaží inšpektora Henryho Forda zo salisburskej kriminálky a vznáša sa ako tieň nad jeho kariérou.

Čerstvo povýšeného inšpektora Henryho Forda povolajú vyšetrovať dvojitú vraždu. Aj napriek nedostatku indícií tuší, že za všetkým stojí sériový vrah. Ford totiž z vlastnej skúsenosti dobre vie, ako po sebe zločinci zahladzujú stopy. Pred rokmi prišiel o manželku pri horolezeckej nehode, ktorú sám spôsobil. Ponurú pravdu sa snaží utajiť pred svojím synom i novou partnerkou, s ktorou pracuje na prípade. Dokáže celú situáciu ustáť dosť dlho na to, aby zabijaka zastavil?

Prvý diel detektívnej série
***

Po dočítaní tohto úvodného dielu novej detektívnej série a vlastne pre mňa aj premiérovo prvej knihy od autora, mám zmiešané pocity. A to nie v negatívnom zmysle. Mne sa to páčilo, lenže zároveň mám k tomu viaceré ALE. Nie často si čítam anotácie kníh, ale zrovna pri tejto som si ju prečítala. A viete čo? Je dosť zavádzajúca. Ako keď premotivovaní novinár napíše strhujúci titulok, rozkliknete článok a ten vlastne o tom titulku ani nie je. Tak, ako ani táto kniha nie je o vraždiacom vyšetrovateľovi :D

Inšpektor Henry Ford bol v podstate celkom fajn postava. Odhliadnuc od jeho tvrdohlavosti a predpojatosti voči svedkovi, nevšímajúc si jasné dôkazy ukazujúce na úplne iné osoby, bol celkom sympatický. V jeho tíme pribudla nová forenzná analytička Hannah, ktorá bola zbytočne silene kategorizovaná medzi postavy trpiace poruchou autistického spektra, konkrétne Aspergerovým syndrómom. Jednak ju podľa môjho názoru autor správne nevystihol a za druhé sa Hannah správala "odlišne" len vtedy, keď to autorovi vyhovovalo. Nemohla byť jednoducho len nadpriemerne inteligentná a priama?

Aj samotné vyšetrovanie pokrivkávalo. Jasné stopy vyplývajúce z vyšetrovania sa nesledovali a niekedy boli detektívom podsúvané tie náhodné, ktoré vyšetrovanie obrátilo úplne iným smerom, aby si autor dostal čitateľa presne tam, kde ho potreboval mať. Chcel ho miasť a klamať, aby ho neskôr mohol šokovať. Miestami sa mu to pekne darilo, ale miestami to išlo až na nervy a medzi týmito dvoma rovinami bol len veľmi tenký predel.

Aby som to zhrnula - tempo výborné, prestrelky v rozhovoroch rýchle, akčné, k veci a dej skvele odsýpal. Išlo o sériového vraha, takže vrážd pribúdalo, čas sa krátil a presne tak to mám rada. Fordova minulosť tu bola trochu naviac a tiež jeho nová kolegyňa, ktorej charakter a povahu autor nie tak celkom zvládol. Ale čítalo sa to veľmi dobre. Keď knihu otvoríte, raz dva máte hotovo. Takže na ďalší prípad sa teším, len dúfam, že autor neskĺzne do citových výlevov týkajúcich sa minulosti, alebo nedajbože do milostnej linky s Hannah.