sobota 9. marca 2024

Zmarené dobro (Recenzia)

Autor: Adriana Trigiani

Originálny názov: The Good left undone
Vydavateľstvo: Aurora 2023
Žáner: román

Majsterka detailov, ktoré si podmania zmysly čitateľa“ nám prináša svieži a pohlcujúci román o troch generáciách toskánskych remeselníkov s nevšedným tajomstvom. Impozantne rozsiahle dielo oslňuje pútavými témami identity a príslušnosti. Príbeh sa odvíja v dych berúcich zvratoch.

Matelda, ženská hlava rodiny Cabrelliovcov, bola vždy priama a tvrdohlavá. Tvárou v tvár smrti sa odhodlá nenechať kameň na kameni vrátane matkinho tajomstva o jej dvoch veľkých životných láskach: priateľovi z detstva Silviovi a hrdom škótskom námornom kapitánovi Johnovi Lawriem McVicarsovi, Mateldinom otcovi, ktorého nikdy nestretla...

Domenice Cabrelliovej sa v pobrežnom mestečku Viareggio, ponorenom do idylických čias minulosti, darí, až kým sa Taliansko neocitne na pokraji druhej svetovej vojny. Osud ju zo skalnatého marseilleského pobrežia zaveje do mysticky krásneho Škótska a nebezpečného vojnového Liverpoolu, kde bezdôvodne uväznili talianskych Škótov. Domenica prežije lásku, stratu a smútok za domovom. O sto rokov jej dcéra Matelda a pravnučka Anina čelia tým istým zásadným otázkam o živote a rodinnom dedičstve. Matelda premýšľa, o čo stojí bojovať a čoho sa radšej zriecť. Cabrelliovci prežili veľa a dúfať v skutočné uzdravenie môžu len vďaka premennej sile lásky. Matelde však neostáva veľa času a obe časové línie sa pretínajú a narážajú do seba tak nečakane a bolestivo, až rodinu vykúpia.

***

V poslednej dobe nemám veľmi šťastie na 5-hviezdičkové knihy, ale pri tejto som tušila už od začiatku, že sa k nim s najväčšou pravdepodobnosťou zaradí. Samotná obálka, anotácia a tiež ohlasy, ktoré som zachytila mi signalizovali, že pôjde o smutný príbeh, ktorý sa mi zrejme nebude čítať najľahšie. Preto som s čítaním čakala na tú správnu chvíľu, aby som si príbeh vedela vychutnať. A skutočne, nebolo to  práve veselé čítanie, ale od prvých strán sa kniha aj napriek tomu čítala veľmi dobre. Autorka má skvelý štýl a predovšetkým výborne vystihla atmosféru Talianska, typických talianskych rodín a rodinných zväzkov.

Napriek hrúbke knihy a téme, ktorú si autorka zvolila, som sa do príbehu okamžite ponorila a celú knihu som prečítala naozaj rýchlo, pretože sa nedala pustiť z rúk. Akonáhle som spoznala hlavné predstaviteľky rodu Cabrelliovcov - Domenicu a Mateldu, nemohla som sa od príbehu odtrhnúť. Už na začiatku som sa dozvedela, že v rodine došlo k tragédii, a tak som  počas celého čítania čakala, kedy to príde. Chcela som ten okamih už mať za sebou, ale zároveň som o ňom nechcela čítať, lebo som vedela, že ma rozosmutní.

Väčšinou pri striedaní súčasnosti a minulosti uprednostňujem tú z minulosti, ale tu musím priznať, že sa mi páčili obe rovnako. Zrejme preto, lebo obe hlavné hrdinky som si okamžite obľúbila. Mám totiž rada silné hrdinky a tieto dve dámy k takým rozhodne patria. Najmä Matelda vďaka svojmu veku a skúsenostiam nešetrila radami do života a pre každého našla také slová, ktoré práve potreboval. A Domenica už v mladosti pochopila, že život nie je vždy jednoduchý, ale napriek tomu v každej chvíli mala dôvod žiť a pohnúť sa ďalej.

Toto je príbeh o sile rodiny, vzájomnej láske a vernosti a o pute k miestu, kde sme vyrastali a v neposlednom rade o priateľstve. Najmä teda Talianov vnímam ako národ, ktorí tieto hodnoty uznávajú a autorke sa ich charakteristické vlastnosti podarilo v príbehu skvele zachytiť. Aj keď je prevažne smutný a nostalgický, nájdu sa aj úsmevné momenty a tento mix ponúka výborné čítanie pre všetkých milovníkov viacgeneračných románov. Tento sa u mňa rozhodne radí k tým najlepším, aké som prečítala.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Aurora.