Madam Churchil (Recenzia)

Autor: Marie Benedict

Originálny názov: Lady Clementine
Vydavateľstvo: Lindeni 2023
Počet strán: 344
Žáner: fikcia

Neuveriteľný román o žene, ktorá mala obrovský vplyv na jedného z najvýznamnejších ľudí sveta počas prvej a druhej svetovej vojny.

Keď sa mladá Clementine Hozierová vydala za Winstona Churchilla, geniálneho politika s progresívnymi názormi, vedela, že jej muž je predurčený stať sa veľkým vodcom celého národa. Ich manželstvo zďaleka nebolo len tradičným spojením muža a ženy. Clementine stála Winstonovi po boku nielen v rodine, ale aj v politike. Stala sa jeho radcom aj strážcom a neraz mu dokonca zachránila život.

Napriek tomu táto ambiciózna žena túžila po niečom viac, chcela vystúpiť z manželovho tieňa. Ako človek s vrodeným záujmom o politiku – najmä o ženské volebné právo a spoločenskú a humanitárnu problematiku – bola brzdená vtedajšími nariadeniami, ktoré ženám zakazovali zapájať sa do politickej sféry. Ona si však dokázala uplatniť nárok na svoj politický priestor. Našla si jedinečnú rolu za oponou a počas druhej svetovej vojny aj na očiach verejnosti a využila ju pre dobro britského ľudu. Nesklonila hlavu ani pred očakávaním okolia, ani pred nepriateľom. Nevydesili ju hrôzy vojny a v jej temnote našla vlastnú cestu.

***

Ženy to mali vo svete odjakživa ťažké a ja stále pociťujem v mnohých smeroch naše bezprávie. Autorka Marie Benedict vo svojich dielach vyzdvihuje ženskú silu a inteligenciu a prináša inšpiratívne príbehy žien, ktorých kvality neboli nikdy verejnosťou dostatočne ocenené. V mnohých prípadoch ich úspechy zožali muži a ony zostali takmer nepovšimnuté.

Keď sa povie Winston Churchil, každý si zrejme okamžite predstaví popredného politika vynikajúceho najmä počas druhej svetovej vojny. Nikto nespochybní jeho vplyv a moc, ale len málokomu napadne, že za tým všetkým by mal hľadať aj nekonečnú podporu a pomoc od svojej manželky Clementine. Nepochybne mimoriadna žena s nadaním diplomatky, cieľavedomá a obetavá. Častokrát bojovala s vlastnými démonmi a obetovala svoju slávu pre blaho svojho muža a národa.

Marie Benedict je výborná rozprávačka. Od prvých stránok som mala pocit, že príbeh mi rozpráva samotná Clementine, a aj keď je myslený zo strany autorky ako fikcia, pokojne by som uverila každej jednej vete. Výborne zvládnutá téma, doba a celkové prostredie. Autorka, tak ako pri svojich predošlých knihách, zozbierala množstvo informácií a zostavila skutočne uveriteľný a skvele vyrozprávaný príbeh úžasnej ženy, ktorej činy by nemali zostať nepovšimnuté.

Kniha začína zoznámením Clementine s Winstonom. Po krátkej známosti nasleduje ich zasnúbenie a sobáš a postupný vzostup Churchila v politických sférach. Clementine vedela, že týmto manželstvom nezíska len milovaného muža, ale že sa jej otvárajú dvere pre osobný rozvoj a šanca ovplyvňovať významné štátne rozhodnutia. Toto bol jej sen a keďže kvôli dobe, do ktorej sa narodila - neprajnej ženskej ctižiadosti a šikovnosti - bola toto jediná možnosť, ako konať. Aj keď by zostala navždy v tieni svojho manžela.

Prevažná časť knihy je venovaná, ako inak, politike. Najmä Churchilovmu pádu počas prvej svetovej vojny a následne jeho sláva počas tej druhej. Sú tu spomínané mnohé udalosti z histórie, ktoré všetci poznáme, ale sledujeme ich - nezvyčajne - z pohľadu vládnucich osobností. Celý román je podľa môjho názoru výborne zvládnutý, páči sa mi Clementinin rozkol medzi kariérou a materstvom, jej priznanie si vyčerpania a psychickej nepohody, jej úniky od reality a nakoniec jej postupné dozretie a premeny. Opäť výborný výber osobnosti a skvele zvládnuté prevedenie. Teším sa na ďalšiu od tejto autorky.