sobota 6. apríla 2013

Krídla (Recenzia)


Autor: Aprilynne Pike
Originálny názov: Wings
Vydavateľstvo: Fortuna Libri Teen 2011
Séria: Krídla
Diel: 1.
Počet strán: 304
Žáner: fantazy, YA, víly
Moje hodnotenie obálky: 5/5
Moje hodnotenie knihy: 3,5/5

Anotácia: 

„KRÍDLA od Aprilynne Pikovej je pozoruhodný debut. Dôvtipnosti mytológie sa vyrovná len neobyčajný pôvab, s akým sa odvíja dej príbehu.“ – Stephenie Meyerová, autorka ságy Súmrak

Tento výnimočný príbeh plný kúziel a intríg, lásky a nebezpečenstva navždy zmení všetko, čo ste si doteraz mysleli o vílach.

Laurel je už na prvý pohľad trochu iná ako ostatné dievčatá. Nielenže inak vyzerá, ale živí sa iba ovocím a zeleninou, nikdy nebola u doktora, do školy prichádza po prvýkrát až keď má 15 rokov (dovtedy ju učila mama doma), netrpí typickými prejavmi dospievania, nevadí jej chlad a neznáša uzavreté preplnené priestory.

Hneď v prvý deň v škole sa zoznámi s Davidom, úžasným chalanom, ktorý sa s ňou spriatelí a pomáha jej so zvládaním nových povinností a so zapadnutím do kolektívu. (Prečo knižné hrdinky majú vždy také šťastie?!) S Davidom trávi stále viac a viac času a nie vždy je to len kvôli učeniu, ako všetkým tvrdia.

V prvej polovici knihy sa nič zvláštne nedialo, stále to bola škola, David, atď. Avšak Laurel si raz nahmatá na chrbte veľkú vyrážku, ktorá sa deň za dňom stále viac a viac zväčšuje, až sa z nej raz ráno vykluje kvet. 

Áno, aj ja som v tejto chvíli považovala tú knihu za vážne divnú a tak trochu pritiahnutú za vlasy. Obrí kvet, ktorý vyrastá priamo z chrbta? Vedela som, že je to kniha o vílach, ale toto som nečakala. Napriek tomu som sa od knihy neodtrhla a čítala som ďalej. A ono ma to vážne bavilo.

Laurel je zdesená a netuší, čo má robiť, a tak uteká za Davidom, ktorý pravdu prijal prekvapivo celkom ľahko. Spolu skúmajú, čo vlastne Laurel je, pretože evidentne normálny človek nie a rozmýšľajú, čo budú robiť ďalej. 

Rodičia Laurel sú nútení predať dom, v ktorom žili pred tým a Laurel sa vracia, aby sa s ním rozlúčila. Tu sa však stretáva s Tamanim, zvláštnym chalanom, ktorý Laurel vysvetlí, že je víla - florela a nalieha na ňu, aby presvedčila rodičov, že ten dom nesmú predať, pretože musí patriť aj naďalej vílam. Spočiatku mu neverí ani slovo, ale všetko nasvedčuje tomu, že jej Tamani hovorí pravdu.

Laurel zrazu nečelí len podivným "krídlám", ale aj zodpovednosti, ktorú nesie na svojich pleciach, pretože vstup do tajnej ríše víl je v záhrade ich starého domu, o ktorý sa zaujímajú zvláštni ľudia. A tak sa Laurel zrazu ocitá nielen vo vojne medzi vílami a trolmi, ktorí chcú ovládnuť víliu ríšu, ale aj medzi dvoma chlapcami, ktorí ju milujú. 

Víly mi ako fantastické bytosti príliš nesedia. Väčšinou sú skôr zlé a vypočítavé ako dobré a srdečné. Napríklad v Zlodejke duší ich absolútne neznášam. Ale tu sa ukázalo, že víly môžu byť aj dobré (aspoň zatiaľ to tak vyzerá). 

Celkovo si myslím, že kniha je určená skôr pre mladšiu vekovú kategóriu, ale napriek tomu ma čítanie Krídel bavilo. Štýl písania je naozaj čitateľný a aj napriek klišoidnosti celého príbehu hodnotím knihu ako veľmi dobrú. Hodnotenie je síce 3,5 ale len pre to, že si myslím, že ako 12-ročnú by ma táto kniha bavila oveľa viac. V každom prípade sa na pokračovania teším a určite ich začnem čítať v blízkej dobe (ak nie hneď), pretože ich mám požičané z knižnice.

A tu je ešte pár zahraničných obálok:

Chorvátsko
Francúzsko
Nemecko


Paperback
Naša obálka, ktorá je takmer rovnaká ako pôvodná sa mi páči najviac, aj keď aj originálny paperback má niečo do seba. Francúzska obálka je podľa mňa strašná a nemecká a chorvátska sa mi ku knihe veľmi nehodia, ale samy o sebe sú veľmi pekné.

A na záver už len moje hodnotenie:
Ellie

2 komentáre:

  1. Mňa by teda ako 22-ročnú knižku asi nezaujala podľa tvojej recenzie. Ale určite je to taký milý, pekný príbeh.

    To v každej knihe sa o hlavnú hrdinku (hoci môže byť brutálne nudná, nezaujímavá, čudná alebo trápna) zaujíma ten najkrajší chalan :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Asi je to skôr pre mladšie - aj ja už si na to pripadám stará :D ale pokračovania naberajú na obrátkach a sú jednoznačne lepšie ako prvá časť. Ja celú sériu hodnotím skôr ako milé prekvapenie než brutálne dobré čítanie :)

      Odstrániť