nedeľa 11. decembra 2022

Piranesi (Recenzia)

Autor: Susanna Clarke

Originálny názov: Piranesi
Vydavateľstvo: Lindeni 2022
Séria: -
Diel: -
Počet strán: 248
Žáner: fantasy
Moje hodnotenie knihy: 3*/5*
Moje hodnotenie obálky: 5*/5*

Anotácia:

Opojný, hypnotický román zasadený do alternatívnej snovej reality,

predurčený stať sa klasikou fantastiky.

Piranesiho dom nie je obyčajná budova. Miestnosti sú neohraničené, chodby nekonečné, steny lemujú tisícky jedinečných sôch. V labyrinte miestností je uväznený oceán. Pri prílive vlny s hukotom dorážajú na schodištia a miestnosti v okamihu zaplaví voda. Piranesi sa však nebojí. Rozumie príboju, a pozná schému labyrintu. Žije, aby svoj dom skúmal.

V dome žije ešte jedna osoba – muž označovaný ako Druhý. S Piranesim sa stretáva, aby mu pomohol na ceste za Veľkým a Tajným Poznaním.

Piranesi pri bádaní natrafí na dôkazy o existencii ďalšej osoby a postupne odhaľuje desivú pravdu – za svetom, ktorý vždy poznal, existuje iný, ďalší…

***

Piranesi spôsobil v literárnom svete rozruch. Ako som tak sledovala ohlasy na túto knihu, väčšinou to boli nadšené, prekvapené a zároveň zaskočené reakcie, čo to autorka svojim čitateľom vlastne naservírovala. Preto som do čítania išla s veľkou zvedavosťou a v podstate som si vôbec nevedela predstaviť, o čom táto kniha bude. 

Po prečítaní už absolútne rozumiem, prečo nie je také ľahké, ba možno je až nemožné, ju niekam zaradiť a opísať ju. S čistým svedomím môžem vyhlásiť, že je to najoriginálnejšie spracovaná kniha, akú som v poslednej dobe čítala a v podstate som z nej pekne vykoľajená :D Vo všeobecnosti je radená medzi fantasy, ale ja osobne sa prikláňam skôr k názoru, že ide o metaforické dielo utekajúce do magického realizmu. 

Piranesi je sprievodcom a rozprávačom príbehu. Je isté, že by som ho mala považovať za hlavného hrdinu, mne však pripadalo, že dôležitejšiu úlohu tam zohrávalo samotné miesto (Dom/Labyrint), kde Piranesi býval. Autorka venuje veľký priestor jeho opisu. Chce aby čitateľ cítil majestátnosť, nekonečnosť a samotu toho miesta. Obsahuje viaceré podlažia, množstvo obrovských miestností, v ktorých sú nádherné sochy a vtáky. Niektoré priestory sú zaplavené, z iných môže pozorovať hviezdy. Piranesi toto miesto skúma, opisuje a miluje. 

Postupne, ako spoznávame jeho Dom, dozvedáme sa aj, ako sa tam Piranesi ocitol. V podstate ide o akési vyšetrovanie a spomínanie, čo sa stalo predtým. Tu ma dej pohltil, konečne sa začalo niečo diať a bola som naozaj zvedavá, čo sa z tohto nie veľmi obsiahleho diela vykľuje. Myslím, že každý čitateľ si ho môže vyložiť inak a možno veľa záleží aj na jeho aktuálnom rozpoložení. 

SPOILER: Môj výklad je asi taký, že Piranesiho dom predstavuje miesto, kde náš hlavný hrdina uniká pred ľuďmi, z ktorých je už niekedy unavený a otrávený. Potrebuje útočisko, kde by bol sám, mohol premýšľať a netrápili by ho pozemské starosti. Môže sa doň kedykoľvek vrátiť a mať istotu, že také miesto tu pre neho vždy bude. 

Vy možno nájdete v tejto knihe niečo úplne iné. Myslím ale, že určite stojí za prečítanie, a to aj napriek tomu, že z nej budete trochu v rozpakoch, rovnako ako aj ja. :) 


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Albatrosmedia.
                                                                 Knihu si môžete kúpiť tu 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára