Dieťa noci (Recenzia)

Autor: Karen McQuestion

Originálny názov: The Moonlight Child
Vydavateľstvo: Grada/Cosmopolis 2022
Žáner:  psycho-thriller
Moje hodnotenie knihy: 2*/5*

V jednu chladnú januárovú noc Sharon Lemkeová vyjde do svojej záhrady, aby sa pozrela na zatmenie mesiaca, no zrazu si v susednom dome všimne niečo zvláštne. Za kuchynským oknom jej susedov vidí stáť pri dreze malé dievčatko, ktoré akoby umývalo riad. Rodina Flemingovcov však dieťa v takom veku nemá, a keby aj áno, prečo by robilo domáce práce tak neskoro?

Sharon by to zrejme vypustila z hlavy, no keď sa k nej prisťahuje osemnásťročná Niki, kamarátka jej dcéry, ktorá vyrastala v pestúnskych rodinách, aj ona si všimne v dome Flemingovcov všeličo podozrivé. A keďže sociálna služba napriek ich upozorneniam nekoná, rozhodnú sa zistiť viac na vlastnú päsť.

***

Predtým, ako som sa do knihy začítala, som vôbec nepochybovala o tom, že sa mi bude páčiť. Vysoké hodnotenie na Goodreads, pochvalné recenzie u nás aj u našich susedov. Okrem toho mám psycho-thrillery naozaj rada a už dlhšiu dobu som nijaký nečítala. Ako som však otáčala stránky, utvrdzovala som sa v tom, že Dieťa noci mi, bohužiaľ, nesadne.

Kniha je písaná z troch pohľadov. Najmenej priestoru je venovaného smútiacim rodičom, ktorí stratili dcéru a už roky o nej nemajú žiadne informácie a netušia, čo sa s ňou stalo. Tento pár zdanlivo nijako nesúvisí s ďalšími dvoma odvíjajúcimi sa príbehmi. Jedným z nich je príbeh Sharon, ktorá si na žiadosť svojej dcéry vezme do opatrovníctva osemnásťročne dievča Niki a pomáha jej s rozbehom jej pracovného života a snaží sa do jej života priniesť stabilitu a oporu. V ich susedstve žije zvláštna rodina, ktorej velí veľmi nepríjemná žena. Navyše sa Sharon zdá, že u nich videla malé dievčatko, o ktorom nikto nikdy nehovorí. Sharon s Niki sú presvedčené, že dievčatko je tam držané násilím a rozhodnú sa mu pomôcť.

Námet knihy nie je najoriginálnejší, ale pri dobrom spracovaní môže stále dokonale potešiť milovníka thrillerov a rodinných drám. Na môj vkus bol tento príbeh ale zbytočne rozťahaný, sústreďoval sa na nepodstatné záležitosti a tam, kde mohla byť rozvinutá hlavná zápletka a autorka sa mohla pohrať s čitateľom, sa dosť podrobne zaoberala veľmi dlhú dobu každodennými problémami a úvahami Niki. Pomaly a postupne sa rozvíjal jej vzťah so Sharon, ktorý dej len spomaľoval a predlžoval. To malo za následok to, že tej "thrillerovej" časti bol venovaný minimálny priestor, aj to až v poslednej tretine knihy.

Tajomný názov naznačuje aj tajomný dej, ale v tomto prípade tomu tak nebolo. Ten je pomerne ľahko predvídateľný, nečakajte žiadne veľké prekvapenia a zvraty. Všetko ide priamočiaro, ja osobne som bola zvedavá akurát na to, ako do celého príbehu zapadnú rodičia hľadajúci svoju stratenú dcéru. Ďalší dôvod, ktorí mi bránil poriadne sa začítať boli postavy. Veľmi zidealizované a neprimerane milé alebo naopak nenávistné reakcie. Správanie postáv nezodpovedalo ani postaveniu, ani veku. Celé to na mňa pôsobilo trochu zvláštne a neuveriteľne. Taktiež samotný autorkin štýl  mi nesadol. Neviem, či to bolo sčasti spôsobené len prekladom alebo autorka takto píše aj v origináli, ale celá kniha mi pripadala trochu amatérsky napísaná.

Dieťa noci je veľmi nenáročný psycho-thriller, ktorý si prečítajte, keď potrebujete vypnúť a nechcete priveľmi rozmýšľať. Ak od neho nebudete mať privysoké očakávania, môže dokonca milo prekvapiť, ak vám sadne autorkin štýl a nebudú vám prekážať trochu nedotiahnuté postavy a ich vzájomné vzťahy.