Žena s modrou hviezdou (Recenzia)

Autor: Pam Jenoff

Originálny názov: The Women with the Blue Star
Vydavateľstvo: Fortuna Libri 2022

Počet strán: 352
Žáner: vojnový román
Moje hodnotenie knihy: 3,5*/5*

Píše sa rok 1942. Vo svete zúri druhá svetová vojna a osemnásťročná Sadie Gaultová býva s rodičmi v krakovskom gete. Keď nacisti začnú geto likvidovať, Sadie musí s rodinou hľadať útočisko v nebezpečných kanáloch pod mestom. Jedného dňa nazerá na svet cez mrežu a vidí, ako si nejaké dievča kupuje na trhu kvety.

V tom istom meste žije Ella Stepanková, bohaté poľské dievča. Hoci je vojna, ona si žije pomerne pokojne s nevlastnou matkou, ktorá má úzke styky s nemeckými okupantmi. Keď sa Ella jedného dňa vyberie na trh, všimne si, ako sa pod mrežou na uličnom kanáli čosi pohne. Len čo sa pozrie lepšie, zistí, že v kanáli sa skrýva dievča. Ella začne dievčaťu pomáhať a postupne sa spriatelia. Situácia vo vojnou sužovanom Krakove sa však zhoršuje a priateľstvo dvoch rovesníčok v celkom odlišných životných situáciách naráža na rozličné úskalia a nepriazeň osudu.

***

Žena s modrou hviezdou je vojnový román, ktorý prináša v danom žánri opäť niečo nové. Prednedávnom som čítala Les miznúcich hviezd, v ktorom sa židovskí utečenci skrývali pred nacistami v hlbokých lesoch a močariskách. Tento príbeh je podobný, tu sa ale Židia skrývajú v spletitých kanáloch a stokách pod Krakovom. Ide o fiktívny príbeh a fiktívne postavy, ale autorka vychádzala zo skutočnosti, ľudia sa tu počas vojny naozaj skrývali a dokázali sa zachrániť.

Príbeh je písaný z pohľadu dvoch mladých žien. Sadie je Židovka, uväznená v podzemí a na svet sa môže pozerať len z hĺbky kanálu cez zamrežované otvory. Ella pochádza z bohatej a vznešenej poľskej rodiny. Bohužiaľ, jej otec zomrel, brat sa presťahoval do Paríža a ona zostala vo veľkom dome len s macochou, ktorá ju neznáša. Náhoda chcela, aby sa Sadie a Ella spriatelili a navzájom si pomohli.

Kniha je veľmi zaujímavá a poučná, najmä s ohľadom na prostredie, v ktorom sa odohráva. Sledovať, v akých hrozných podmienkach dokážu ľudia prežiť, keď sú prinútení, bolo smutné a nepredstaviteľné. Autorka striedala pohľady oboch hlavných hrdiniek. Mali sme tak možnosť sledovať tú istú situáciu z dvoch strán. Z utláčanej židovskej, ale aj z tej bohatej, takzvanej bezproblémovej. Niekedy to bolo zaujímavé, inokedy sa ale myšlienky zbytočne duplovali.

Prvá polovica knihy, kedy išlo Židom o život a všemožne sa snažili prežiť a nájsť útočisko bola strhujúca. Druhá polovica, aj keď priniesla rôzne šokujúce a tragické udalosti, bola už viac zameraná na priateľstvo, obetu a v neposlednom rade romantiku. Z reakcií postáv a ich vzájomných rozhovorov som mala častokrát pocit, že sú určené skôr oveľa mladším čitateľom, napriek tomu, že na prvý pohľad ide o literatúru pre dospelých.

Z knihy rozhodne cítiť, že je to fikcia. Aj keď si ani neviem predstaviť podobné vojnové hrôzy, z tohto príbehu som stále cítila nereálnosť. Autorka vyskladala útrapy tak, aby na čitateľa pôsobili úderne a tragicky, ja som sa ale naopak kvôli nim od príbehu stále vzďaľovala. Aj keď mi boli hlavné hrdinky a ich priateľstvo sympatické, príbeh na mňa pôsobil akosi umelo. Avšak napriek menším výhradám to bol nevšedný a originálny príbeh, ktorý dokáže v rámci žánru stále zaujať.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Fortuna Libri