Ôsmy div sveta (Recenzia)

Vydavateľstvo: Ikar 2023
Séria:
Žáner:  historický román
Moje hodnotenie knihy: 5/5

Bez odvahy sú sny iba snami

New York, 1897. Najbohatšie mesto sveta.

Od krásnej a privilegovanej Rose Kingsburyovej-Smithovej sa neočakáva viac (a ani menej), než to, že sa podriadi prísnej spoločenskej etikete a vydá sa za „muža dobrých mravov“. No mladá rebelka, ktorá túži na panoráme rastúceho Manhattanu zanechať vlastnú stopu, sa neponáhľa pod čepiec. Má v úmysle kráčať v otcových šľapajach a stať sa uznávanou architektkou. Krádež vzácneho rodinného dedičstva však uvrhne Kingsburyovcov-Smithovcov na pokraj krachu a iba Rose ich môže zachrániť. Zvolí si manželstvo ako obchodnú transakciu alebo ostane verná svojim ideálom o ženskej rovnoprávnosti a slobode?

Záhadný Ethan Salt má dni svojej cirkusovej slávy dávno za sebou. S milovanou slonicou Daisy žije pokojne na Coney Islande a venuje sa záchrane týraných cirkusových zvierat. Snaží sa získať peniaze na založenie vlastného zverinca, ale obáva sa, že tento sen sa mu nikdy nesplní. Až kým mu do života nezasiahne náhodné stretnutie s nádejnou mladou architektkou.

Zoči-voči zdrvujúcim predsudkom a zrade musí Rose zistiť, ako využiť svoj najväčší potenciál, aby ochránila všetko, čo je jej drahé.

***

Na jednej strane ma táto kniha lákala rebelskou hlavnou hrdinkou a rozvíjajúcim sa New Yorkom na konci 19. storočia, no na druhej strane som sa bála témy cirkusu, ktorú v knihách až tak neobľubujem. Našťastie, tá tu bola poňatá len okrajovo a dej sa skôr zameriaval na záchranu a ochranu zvierat. Autorka sa okrem toho venuje aj mnohým iným témam, z ktorých najviac do popredia vystupujú ženské práva a ženská nezávislosť. To sú všetko veci, o ktorých som rada, že sa hovorí aj v dnešnej dobe, takže týmto si ma kniha absolútne získala.

Hlavná hrdinka Rose mi bola mimoriadne sympatická. Mala svoj sen stať sa architektkou a išla si za ním. Mohla získať pohodlný život na vrchole newyorskej smotánky, ale nedala sa zlákať bohatstvom a neobetovala svoju nezávislosť. Bojovala aj za práva iných žien, bola členkou spolku pomáhajúcemu získať ženám slušné pracovné podmienky a neustále sa snažila preraziť v architektúre.

Dej je najskôr zameraný na Rose, jej rodinu a ich upadajúce postavenie. Keď spoznáva Cheta, najžiadanejšieho a snáď najvplyvnejšieho muža New Yorku, jej matka je celá bez seba a už vidí, ako Rose zachráni celú ich rodinu. Schyľuje sa k svadbe, ale Rose nakoniec vycúva. Zrejme za to môže aj charizmatický Ethan Salt, ktorý je chudobný záchranca cirkusových zvierat.

Kniha sa čítala mimoriadne dobre. Občas som mala pocit, že čítam rozprávku, síce niekedy s nádychom smútku, keď sa opisovalo ubližovanie zvieratám a znevažovanie Rosinej práce, ale nakoniec sa všetko veľmi pekne vyriešilo. Je to historická romanca zasadená do veľkolepého, rozvíjajúceho sa New Yorku, kde spoločnosť nebola zviazaná toľkými konvenciami, ako sme zvyknutí pri deji odohrávajúcom sa v Anglicku, a to sa mi na knihe páčilo. Okrem toho téma Rosinho rebelstva, architektúry a záchrany zvierat priniesla do tohto žánru závan originality a výnimočnosti. Všetkým emancipovaným milovníčkam historických romancií túto knihu veľmi odporúčam.