Smrť a kúzelník (Recenzia)

Originálny názov: Death and the Conjujor

Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ 2023
Séria:  Joseph Spector
Diel: 1/2
Počet strán: 272
Moje hodnotenie knihy: 5/5

Román Smrť a kúzelník ponúka čitateľovi napínavý prípad vraždy v zamknutej miestnosti, inšpirovaný detektívnymi románmi zlatého veku. Nadšencov klasickej detektívky zaujme pôsobivou atmosférou Londýna 30. rokov minulého storočia a naoko nerozlúštiteľnou záhadou.

Meadovi sa darí držať čitateľa v napätí až do samého konca, ktorý prináša uspokojivé rozuzlenie. Milovníci záhad budú netrpezlivo čakať na pokračovanie.
Publishers Weekly

Londýn 1936. Keď gazdiná Olive Turnerová nájde svojho zamestnávateľa - popredného rakúskeho psychiatra doktora Reesa - mŕtveho v zamknutej pracovni, inšpektor Flint zo Scotland Yardu si uvedomí, že bude potrebovať pomoc svojho dávneho priateľa Josepha Spectora, kúzelníka s výnimočným talentom riešiť nevysvetliteľné záhady. Spolu vypočúvajú pestrý rad podozrivých – doktorových pacientov a členov jeho domácnosti -, odhaľujú ich temné tajomstvá a snažia sa prísť na motív ohavného činu. Keď však dôjde ku krádeži vzácneho obrazu a k ďalšej vražde v uzavretom výťahu, obaja pochopia, že páchateľa musia vypátrať čo najskôr.

***

Smrť a kúzelník ponúka zamotaný a na prvý pohľad neriešiteľný prípad na spôsob Agathy Christie. Ak milujete jej detektívky, je veľmi pravdepodobné, že si vás získa aj Tom Mead so svojím Josephom Spectorom, kúzelníkom a iluzionistom, pre ktorého žiadna záhada nie je neriešiteľná. Všíma si to, čo iným uniká a na pomoc si ho neváha zavolať ani hlavný vyšetrovateľ.

Je isté, že autor Tom Mead je obdivovateľom a fanúšikom klasickej anglickej detektívky a aj týmto svojím dielom jej vzdáva poctu. Odvoláva sa nielen na Agathu Christie, ale aj na iných autorov a ich literárne diela, ktoré milovníci tohto žánru určite poznajú. Trochu som sa bála, ako kúzelník zapadne do vyšetrovania, ale sadol tam výborne a ponúkal vždy zaujímavé postrehy, ktoré vyšetrovanie neustále posúvali ďalej.

Zo začiatku to vyzerá na veľmi zamotaný a zapeklitý prípad s viacerými podozrivými. Vrahom môže byť v podstate ktorákoľvek postava a ako to pri podobných knihách býva, podozrievala som postupne asi každú jednu z nich :D Vyšetrovanie ukazovalo každú chvíľu na iného podozrivého a vraha som veru neuhádla. Okrem vraždy sa riešil aj prípad ukradnutého obrazu a až do konca neviete, či tieto dva prípady spolu súvisia alebo sú páchateľmi odlišné postavy.

Autorov štýl je veľmi svižný, nezdržuje sa zbytočnými opismi, ale napreduje rýchlo a sústreďuje sa len na hlavné stopy. Pri prvých stránkach som mala trochu problém sa zorientovať v postavách, ale keďže som knihu prečítala na jedno otvorenie, rýchlo som sa do deja dostala a potom som sa už orientovala bez problémov. Veľmi dúfam, že táto séria bude mať postupne viacero dielov a že sa ich u nás všetkých dočkáme. Joseph Spector je výborná postava a jeho kúzelnícke postrehy zasadené do vyšetrovania ma neskutočne bavili.