nedeľa 17. decembra 2023

Chirurgova dcéra (Recenzia)

Autor: Audrey Blake

Originálny názov: The Surgeon's Daughter

Vydavateľstvo: Ikar 2023
Séria:  Nora Beady
Diel: 2/2
Počet strán: 440
Žáner:  román
Moje hodnotenie knihy: 5/5
Moje hodnotenie obálky: 5/5

Anotácia:

Pokračovanie príbehu o žene, ktorá nasleduje svoj sen

Nora Beadyová je ako jediná študentka na prestížnej lekárskej fakulte v Bologni raritou. V 19. storočí sa od žien očakávalo, že zostanú doma a budú vychovávať deti. Norine nekonvenčné ambície stať sa právoplatnou chirurgičkou preto urážajú mužov v jej okolí. Ustavične je pod ich drobnohľadom, a kým úspechy považujú za samozrejmosť, každú chybu použijú ako dôkaz jej neschopnosti.
Až vďaka spojenectvu s Magdalenou Marenco, jedinou lekárkou v profesorskom zbore, má Nora šancu dokázať, že aj ženám patrí miesto v medicíne.

S Magdalenou vypracujú nové postupy na zlepšenie prelomového, no zároveň rizikového zákroku – cisárskeho rezu. Väčšina mužov neverí ich zisteniam a mnohí sa rozhodnú odoprieť svojim manželkám lekársku starostlivosť.

Keď Nora natrafí na pacientku, ktorá bez tejto operácie zomrie, čelí odporu zo všetkých strán a bezmocnosti. Ak sa zákrok podarí, mohla by zmeniť svet. Za neúspech však zaplatí všetkým – vzácnymi životmi, kariérou aj úlohou, ktorú ženám dovolia hrať v medicíne.

***

Taká som rada, že sme sa dočkali prekladu aj druhého dielu o ambicióznej Nore Beadyovej. Ju a aj jej najbližších som si veľmi obľúbila už v prvom dieli, a tak som bola veľmi zvedavá na jej ďalšiu cestu za snom stať sa lekárkou. Aj keď nemám vo svojom živote k medicíne nijaký výnimočný vzťah a nikdy som sa tomuto oboru nechcela venovať, v knihách mám túto tematiku veľmi rada, obzvlášť, keď sa týka jej raných začiatkov a vývoja. 

Nora Beadyová je veľmi silná hrdinka s jasnou predstavou o živote a tvrdo si ide za svojím snom. Od začiatku príbehu na ňu čaká množstvo prekážok, ale je nezlomná a postupne všetky prekážky zvládne. Páči sa mi pozornosť upriamená na utláčanie žien a zároveň aj boj proti takýmto myšlienkam. Celým príbehom nás sprevádza myšlienka zrovnoprávnenia a ženskej sily. V závere sa mi veľmi páčilo, ako prešibane Nora dosiahla to, po čom najviac túžila a všetkým dokázala, že si to zaslúži a je vážne dobrá v tom, čo robí. 

Aj keď som tento druhý diel čítala po roku, do príbehu som sa dostala okamžite. Začiatok bol trochu pomalší, kým sme sa zoznámili s novým prostredím, kde Nora pôsobí a s pomermi, aké tam panujú. Akonáhle prišli ale prvé problémy, dej sa rozbehol a tešila som sa na každú ďalšiu stránku. Niekedy som si musela spraviť prestávku, keď som sa bála, aké nepríjemnosti a nešťastia Noru ešte čakajú. Inokedy, aj keď ma tie mužské "nadpostavy" rozčuľovali, som musela rýchlo pár stránok pridať, aby som okamžite vedela, ako si s problémom Nora poradila a uistiť sa, že to dobre dopadlo :D

Vývoj medicíny nebola prechádzka ružovou záhradou, a tak aj opisy lekárskych postupov sú niekedy dosť nechutné. V dnešnej dobe nám mnohé veci prídu nepredstaviteľné, ale ja verím, že bez podobných výskumov by sme nikdy neboli tam, kde sme. Takže ďakujem za takéto silné osobnosti. Verím, že medzi mužmi boli aj ženské hrdinky, také ako bola aj Nora, a aj vďaka nim lekári môžu zachraňovať životy. 



                                                             Knihu si môžete kúpiť tu 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára