Štvrté krídlo (Recenzia)

Séria: The Empyrean
Diel: 1/5
Počet strán: 544
Žáner: fantasy

Moje hodnotenie knihy:  5*/5*
Moje hodnotenie obálky: 4*/5*

Dvadsaťročná Violet Sorrengailová mala vstúpiť do Pisárskeho kvadrantu a prežiť pokojný život medzi knihami a dejinami. Veliaca generálka a zhodou okolností aj jej tvrdohlavá matka ju však donútila zúčastniť sa na výbere medzi elitných dračích jazdcov. No ak ste útlejší a nižší než stovky ostatných kandidátov, smrť vám doslova dýcha na krk. Draci si totiž málokedy vyberajú "krehkých" ľudí. Tých pália na popol.

Keďže drakov, čo by si vybrali Violet, je ako šafranu, väčšina kadetov by ju najradšej zniesla zo sveta, len aby zvýšili vlastné šance. Pre iných, napríklad pre mocného a nemilosrdného veliteľa krídla v Jazdeckom kvadrante Xadena Riorsona, je tŕňom v oku Violetin pôvod.

Ak chce Violet prežiť, musí sa spoľahnúť na svoj dôvtip. S každým dňom je však vojna za hranicami akadémie čoraz krvavejšia, obrana kráľovstva zlyháva a počet mŕtvych narastá. Navyše sa zdá, že velitelia skrývajú hrôzostrašné tajomstvo.

***

Ani si nepamätám knihu, ktorá by zobrala všetky sociálne siete a celý knižný svet takým útokom, ako Štvrté krídlo. Samozrejme, som sa nevedela dočkať, kedy si aj ja budem môcť tento fenomén prečítať a som veľmi šťastná, že som mala možnosť dostať sa k výtlačku s oriezkou, keďže celé spracovanie knihy je naozaj úžasné.

Hlavná hrdinka Violet chcela odjakživa patriť k pisárom na Basgiathskej vojenskej akadémii v Navarre. Na príkaz jej matky - generálky je však nútená pridať sa k jazdeckému kvadrantu a stať sa dračou jazdkyňou. Samozrejme, len v tom prípade, ak sa jej podarí prežiť všetky prijímacie skúšky a vyberie si ju nejaký drak. Okrem nástrah, ktorým musí dennodenne čeliť vrámci vyučovania, sa však musí ubrániť aj krvilačným spolužiakom, ktorí ju chcú ako najslabší článok oddielu zabiť. Rovnako by sa radi pomstili aj deti povstalcov, ktorých popravila Violetina matka, a slabá Violet je viac ako ideálny nástroj na ich pomstu.

Od začiatku je kniha pomerne akčná, Violet je vrhnutá do úplne nového života, než aký žila doteraz a na aký sa pripravovala. Zároveň nás však autorka veľmi nenútene prostredníctvom Violet oboznámila so svetom Navarre, drakmi a ich mágiou, s akadémiou a jej pravidlami, politikou a konflitkmi so susednými provinciami. Od začiatku ma vtiahla do deja a aj keď som knihu začala čítať v asi najhektickejšom období roka, nestrácala som sa a nemala som problém sa začítať zakaždým, keď som knihu otvorila.

Uznávam, že kniha je plná klišé, ako napríklad milostný trojuholník (ktorý ale nie je až tak otravný a pomerne rýchlo sa vyrieši); malá a slabá hlavná hrdinka, ktorá sa stane vyvolenou; zamilovanie sa do absolútne nevhodného, neprístupného muža, ktorý ju od začiatku nenávidí, atď. Ale vzhľadom na to, že som už dlhšie tento typ fantasy kníh nečítala, vôbec mi tieto prvky nevadili a vďaka pútavému, jednoduchému a až návykovému štýlu autorky som sa naplno ponorila do úžasného Štvrtého krídla. A aj keď som občas prevrátila očami nad rozhodnutiami a myšlienkovými pochodmi hlavnej hrdinky, zamilovala som sa doň rovnako ako väčšina čitateľov. Už len za to, aký fenomén sa z tejto knihy stal, treba autorku obdivovať. A keď sa zamyslím nad tým, aké hodnotenia a rekacie som na knihu videla, úprimne som čakala oveľa väčší brak bez príbehu, takže som nadmieru spokojná. 😆

Úplne najviac sa mi na knihe páčili draky a fungovanie dračej mágie, prepojenia s ľudmi, resp. s dračími jazdcami, ich vlastná politika, ktorej sa ľudia musia podriadiť. Keď k tomu pridáte sympatické postavy, kopu nesympatických postáv, neuveriteľného bad boya, ktorý môže kľudne konkurovať Rhysandovi z Dvorov, intrigy medzi jednotlivými postavami, politikárčenie a náznak niečoho oveľa väčšieho, čo sa zatiaľ deje mimo obraz, tak máte recept na skvelú knihu. Mne sa kniha páčila veľmi, nenudila som sa pri nej ani chvíľu a ak máte radi romantické fantasy, určite po nej siahnite, aj keď som si istá, že túto knihu má v hľadáčiku asi každý nadšenec žánru. 😊 A neviem ako vy, ale ja sa teda druhého dielu už neviem dočkať!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Ikar.