Srdce čarodejnice (Recenzia)

Autor: Genevieve Gornichec

Originálny názov: The Witch's Heart
Vydavateľstvo: Ikar 2023
Žáner: fantasy

Severské mýty vo veľkolepom príbehu lásky prefíkaného Lokiho a osudovej čarodejnice

Angrbodin príbeh sa začína tým, čím sa príbeh väčšiny čarodejníc končí – upálením. Najvyšší boh Ódin potrestá Angrbodu za to, že sa s ním odmieta podeliť o svoj dar, nazeranie do budúcnosti. Ranená a bezmocná čarodejnica uteká do najodľahlejších kútov temného lesa. Tam ju nájde Loki, Ódinov brat. Angrbodina počiatočná nedôvera k nemu sa postupne pretaví do hlbokej lásky.
Časom spolu splodia tri deti, každé s nezvyčajným, vopred predurčeným osudom. Angrboda ich vychováva na kraji sveta, ukryté pred Ódinovým vševidiacim okom. Ako však Angrboda znovu nadobúda veštecké schopnosti, zisťuje, že jej šťastný život – ale aj existencia celého božstva – je v ohrození.
S pomocou neľútostnej lovkyne Skadi, s ktorou si postupne vytvorí silné puto, sa Angrboda musí rozhodnúť, či pre svoju milovanú rodinu prijme osud, ktorý sa jej vyjavil... alebo sa vzbúri a pokúsi sa zmeniť budúcnosť.

***

Čokoľvek, čo nejako súvisí s mytológiou ma hneď zaujme a pokiaľ ide o knihy, tie putujú okamžite na TBR poličku. Rovnako to bolo aj so Srdcom čarodejnice, kde nám autorka pre zmenu predstavuje severskú mytológiu, o ktorej toho zasa toľko neviem, takže ma spolu s krásnou obálkou zaujala o to viac.

A neviem, či to bolo práve tým, že o severskej mytológii toľko neviem, ale z príbehu som bola trochu sklamaná. Na rozdiel od kníh, ktoré čerpajú najmä s gréckej mytológie, mi v Srdci čarodejnice chýbalo viac akcie, viac napätia a možno práve kvôli tomu, že mýty o Odinovi, Lokim, Asgarde či Valhalle poznám len veľmi okrajovo, čakala som, že ma toto prostredie úplne pohltí, ale to sa bohužiaľ nestalo.

Na druhej strane čo-to som sa dozvedela, zorientovala som sa medzi jednotlivými postavami a svetmi a určite neľutujem, že som si knihu prečítala. Je vidieť, že autorka sa v severských legendách a mýtoch naozaj vyžíva a skvelo orientuje, stačí už len vymyslieť možno trochu dobrodružnejší a napínavejší príbeh, menej sedenia a rozjímania v jaskyni a bolo by to na jednotku.

Čo mi však veľmi vadilo, a čo by som vyslovene zakázala, je nepoužívanie kapitol. Som typ čitateľa, ktorého pocit dokončenia kapitoly poháňa ďalej k čítaniu, a keďže v Srdci čarodejnici sú len tri časti (alebo skôr dve, keďže záverečná, tretia, má asi 10 strán), nemalo ma čo poháňať. Je však pravda, že autorka má celkom príjemný rozprávačský štýl, takže kniha bola ľahko čitateľná aj bez kapitol, no myslím, že by to knihe prospelo.

Určite na severské mýty a príbehy nezanevriem, aj keď mi Srdce čarodejnice nesadlo na sto percent. Je to príjemný príbeh na pár večerov pri šálke niečoho teplého, skôr asi pre romantické, pokojné duše než dobrodružné či akčné, ale za prečítanie to stojí. Minimálne pre čitateľov, ktorí severskú mytológiu nepoznajú, to môže byť príjemný úvod do tohto sveta.