štvrtok 4. januára 2024

Zahrada dávných tajemství (Recenzia)

Autor: Kelly Bowen

Originálny názov: The Garden of Lost Secrets Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2023

Počet strán: 408

Rok 1940. Mladá Holanďanka Stasia prožívá první krutý střet s realitou války. Dívka se zálibou v psaní pohádek, která od dětství trávila prázdniny u prarodičů v Normandii a nasávala její čarovnou atmosféru, je náhle ponechána napospas osudu. Je bytostně přesvědčená, že dobro musí zvítězit, a nehodlá bezmocně přihlížet, jak nacisté ničí vše, co je jí drahé. Záhy se propracuje až na seznam nejhledanějších agentů francouzského odboje. Teď se však vrací ke starému zámku s tajemnou zahradou svého dětství, kde má splnit takřka sebevražednou misi…

Současnost. Legenda o Šípkové Růžence – agentce odboje a postrachu nepřátel a zrádců z doby druhé světové války – provází Isabelle a její sestru Emilii od dětství. Každé léto trávily u prarodičů v pohádkami a pověstmi opředené Normandii. Dnes, o několik desetiletí později, se jim naskytla příležitost, jaká se nedá odmítnout. Spolu se pouští do rekonstrukce starého zámku a jeho zpustlé zahrady. Přitom odhalují neuvěřitelná tajemství spjatá nejen s historii tohoto místa, ale i s jejich rodinou. Sestry brzy pochopí, že ne každá pohádka je pouhým výplodem lidské mysli. Jedno je jim ale jasné: každá by měla mít dobrý konec.

***

S Kelly Bowen sme sa mali možnosť zoznámiť prostredníctvom knihy Byt nad Seinou, ktorú, mimochodom, ako viacegeneračný román veľmi odporúčam. Preto som si túto novinku od autorky nesmela nechať ujsť. Páči sa mi jej nenútené rozprávanie, ktoré zatiaľ v oboch prípadoch bolo prostredníctvom striedania dvoch časových línií.

Príbeh začína v roku 1935 v Rouene, kde sa zoznamuje mladé holandské dievča Stasia s Nicolasom. Roky si píšu a vytvorí sa medzi nimi nielen pevné priateľstvo, ale aj silné romantické puto. V dobe, kedy začína vojna je Stasia doma v Holandsku aj so svojou rodinou a zachránenými nemeckými židovskými priateľmi, pretože Nicolas sa rozhodol v živote niečo dokázať, zaslúžiť si Stasiu a tak vstúpil do námorníctva.

Súčasná linka začína v roku 2021, kedy sa Isabelle prišla pozrieť na starý zámok v Rouene a tam stretáva starého priateľa Luca. Spolu so sestrou chcú zámok opradený legendou o Šípkovej Ruženke, ktorá vraždila nacistov, kúpiť a rekonštruovať. Postupne pátrajú po tajomstvách z minulosti a zisťujú zaujímavé informácie.

Striedanie dvoch časových rovín mi veľmi vyhovovalo a aj keď bolo v príbehu pomerne dosť postáv a museli sme sledovať viacgeneračné prepojenie, dalo sa v nich dobre orientovať a zrejme od začiatku budete tušiť ako sú rodinné väzby prepletené. Autorkin štýl mi absolútne sadol a jej štýl je láskavý, aj keď sa zaoberá druhou svetovou vojnou a rôznymi ľudskými tragédiami. V texte je veľa pekných myšlienok, s ktorými sa stotožňujem a páči sa mi, že je v ňom tak aj pridaná hodnota a námety na zamyslenie.

Príbeh je ale najmä o láske a odvahe a kto má podobné knihy rád, toto je autorka presne pre vás. Ja som ju odporúčala už po dočítaní Bytu nad Seinou, ale táto kniha ma len utvrdila v tom, že autorku mám zaradenú medzi svojimi TOP tohto žánru a každú jej novú knihu budem netrpezlivo vyzerať. Tí, ktorí druhú svetovú vojnu nemáte veľmi v obľube, nenechajte sa odradiť. Tento román je tak dobre spracovaný, láskavo napísaný a napínavý, že nad vojnovou témou snáď dokážete privrieť oči 😉