Vianočné pohľadnice (Recenzia)

Autor: Karen Swan

Originálny názov: The Christmas Postcards
Vydavateľstvo: Aktuell 2023
Počet strán: 400
Žáner: romantika

Vianočné pohľadnice sú román o tom, ako môžu existovať najbližšie spojenia najďalej od seba.

V snahe zachrániť manželstvo sa Natasha a Rob vyberú na zimnú dovolenku na Maldivy. Romantická idylka však netrvá dlho – na ceste domov sa stratí milovaná hračka ich dcéry, plyšová kravička. Natashi sa nedarí utešiť smutné dieťa a zúfalá požiada o pomoc na sociálnych sieťach. Hračka sa zázračne nájde, no medzičasom sa stala šťastným talizmanom pre Duffyho, ktorý sa vydal do Himalájí a je tisíce kilometrov ďaleko.
Duffy sľúbi, že ich bude o putovaní kravičky informovať a posiela fotografie. Začne sa korešpondencia a čoskoro to nie je len dievčatko, kto netrpezlivo čaká na nové správy. Natasha má niekedy pocit, že tento cudzinec na druhom konci sveta je jej bližší ako manžel vedľa nej.

Týždne plynú, Duffy mieri hlbšie do hôr a Natasha si na ňom začína všímať zmenu. Jedného dňa správy z hôr prestanú chodiť.
Je hračka stratená navždy? Aj Duffy?
Natasha príliš neskoro zisťuje, prečo Duffy vôbec potreboval nejaký talizman…

***

Názov knihy aj samotná obálka mi napovedá, že sa chystám čítať pohodovú vianočnú oddychovku umocnenú rozprávkovou zasneženou krajinou. S touto predstavou som sa pred Vianocami teda s veľkou chuťou pustila do čítania.

Zoznamujeme sa s hlavnou hrdinkou Natashou ako budúcou nevestou a s jej kamarátkami na rozlúčke so slobodou. Tento čas pred Natashinou svadbou sa strieda s obdobím o 4 roky neskôr, kedy spoznávame Natashinho manžela Roba a ich dcéru Mabel žijúcich v Anglicku. Súčasne v tomto období sa rozvíja ďalšia dejová línia a tou je postava Duffyho, ktorý v Himalájach zdoláva jednu z najvyšších hôr sveta Annapurnu. Podnetom celého príbehu je však obľúbená hračka Mabel - plyšová ošúchaná krava Múka, ktorá sa stratila.

Prvá polovica knihy bola hlavne o Múke, zbytočne rozťahaná, nezáživná a nič z príbehu mi nenavodilo vianočnú ani zimnú idylku. Knihu som niekoľkokrát odložila a toľko isto krát som sa donútila ju ďalej čítať.  Príbeh okolo stratenej Múky sa stal prostredníctvom mobilných sietí celosvetovo sledovanou kauzou, čo bolo pre mňa až príliš "pritiahnuté za vlasy". Vianoce sa v knihe okrajovo prvýkrát spomenuli až niekedy v polovici deja. Zaujímavým čítaním pre mňa boli pasáže o horolezení v Himalájach, príprava na takýto náročný výstup, vybavenie, nepredvídateľné výčiny počasia, vplyv riedkeho vzduchu na zdravie človeka,  nástrahy lavín a ostatné nebezpečenstvá, stanové základne, psychická koncentrácia a dôvody, prečo chcú ľudia tieto výstupy absolvovať aj s vedomím možnej vlastnej smrti. Keďže som čítanie nevzdala, dozvedám sa o Natashinom problémovom manželskom spolunažívaní  a aj o jej zaujímavej práci.

Druhá polovica knihy bola pre mňa zaujímavejšia, lepšie čitateľnejšia a celkový dojem z knihy podstatne vylepšila. Hneď od začiatku bolo zrejmé,  že postavy sa v závere prepletú a príbehy rozpletú a vyjasnia. Príbeh sa končí tesne pred Vianocami 23. decembra, ale tak isto sa celý mohol odvíjať v ktoromkoľvek inom ročnom období. Názov knihy nevystihuje dej, alebo len moja predstavivosť pri pohľade na knihu zvonka ma mylne nasmerovala k Vianociam. Dôležité je, že nakoniec sa dobre všetko skončilo, Múka sa po zdĺhavom cestovaní vrátila k Mabel, Natasha sa ......  ale viac už neprezradím, prečítajte si :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  Aktuell.