Pandora (Recenzia)

Susan Stokes-Chapman
Originálny názov: Pandora
Vydavateľstvo: Grada/Cosmopolis 2022
Počet strán: 376
Žáner: historický román, mytológia
Moje hodnotenie knihy: 3*/5*

Londýn 1799. Mladá nádejná návrhárka šperkov Pandora Blakeová žije so svojím strýkom v kedysi preslávenom obchode so starožitnosťami svojich rodičov. Jedného dňa do obchodu tajne doručia záhadnú grécku vázu. Od tej chvíle sa v starožitníctve začínajú diať zvláštne veci. Pandora je odhodlaná zistiť o váze viac, a tak o pomoc požiada Edwarda Lawrenca, mladého muža, ktorý sa neúspešne uchádza o prijatie do ctihodnej Spoločnosti pre starožitníkov.

Edward vidí v starodávnej váze kľúč k svojej akademickej budúcnosti, Pandora ju zas vníma ako šancu na obnovenie bývalej slávy starožitníctva a možnosť osamostatniť sa. Lenže Edwardove zistenia o váze náhle spochybňujú všetko, čo Pandora vie o vlastnom živote, rodine i svete. Postupne si začína uvedomovať, že niektoré dvere je lepšie neotvárať, pretože hranica medzi náhodou a osudom je niekedy až príliš tenká..

***
Hneď na prvý pohľad vyzerá Pandora ako kniha presne pre mňa. Nádherná obálka, príbeh časovo zasadený do konca 18. storočia v Londýne a k tomu primiešaná grécka mytológia, konkrétne mýtus o Pandore a jej skrinke, z ktorej vypustila do sveta zlo a utrpenie a uzamknutá v nej ostala len nádej.

Hlavnou hrdinkou knihy je Pandora "Dora" Blake, ktorá po smrti rodičov ostala žiť so svojím nepríjemným, hrubým a chamtivým strýkom Hezekiahom, ktorý prevzal preslávený obchod Blakovcov so starožitnosťami. Vážnosť obchodu však pod jeho vedením rýchlo vymizla, keď v ňom začal predávať rôzne podvrhy a falzifikáty. Dora by rada obchodu prinavrátila jeho slávu a okrem toho má aj vlastné ambície - stať sa návrharkou šperkov. Avšak vzhľadom na to, že sa nachádzame v roku 1799 a Dora je nemajetná sirota, ktorá sa musí podrobiť jedinému mužskému príbuznému, jej túžby sa pravdepodobne nikdy nesplnia. Všetko sa však zmení po tom, ako jej strýko prinesie do obchodu tajomnú skrinku, začínajú sa diať zvláštne veci a cestu jej skríži Edward Lawrence, mladý akademik, ktorý by sa rád stal členom Spoločnosti pre starožitníkov a pomoc hľadá práve u Dory.

Napriek tomu, že príbehovo ma kniha veľmi zaujala, autorkin štýl rozprávania mi úplne nesadol. Kniha má pomerne pomalý rozbeh a nejakú dobu trvá, dokedy sa dostaneme k významnejšej gradácii deja. Pomalšie rozprávanie mi vôbec nevadí, pokiaľ sa dokážem ponoriť do atmosféry príbehu. Avšak práve to mi v Pandore chýbalo. Celý čas som si neustále musela pripomínať v akom období a na akom mieste sa dej knihy odohráva, pretože autorkin štýl mi prišiel veľmi... moderný? Ani neviem, ako by som ho najlepšie vystihla, ale keby vyslovene neopisuje kone, koče a všadeprítomný odpad na uliciach, asi by som mala problém odhadnúť, v akom období sa mal príbeh odohrávať.

Celkovo príbeh nebol vymyslený zle, ale mám pocit, že z mýtu o Pandorinej skrinke sa dalo vyťažiť oveľa, oveľa viac. Kniha mohla byť podľa mňa oveľa prepracovanejšia, temnejšia a pochmúrnejšia. V takom prípade by sa mi asi páčila viac. Myslím si, že autorka má čo ponúknuť a určite nechcem zavrhnúť jej potenciál, pretože nápad na knihu mala naozaj výborný, ale možno by som v jej prípade zvolila jednoduchšiu kostru príbehu a prepracovala ho viac do hĺbky. Takto bolo v knihe možno až príliš veľa menších dejových liniek a odbočiek, ale autorka sa držala skôr pri povrchu.

Asi som mala priveľké očakávania alebo som jednoducho nemala 100 % náladu práve na túto knihu, a tak si Pandora odo mňa vyslúžila priemerné hodnotenie. Možno sa k nej niekedy vrátim a na druhýkrát ma očarí viac. Určite knihu odporúčam ako pohodové čítanie inšpirované gréckou mytológiou, pri ktorom si dobre oddýchnete a pokiaľ nebudete od knihy očakávať veľkú dávku napätia a odpustíte jej istú predvídateľnosť, môže vás príjemne prekvapiť.