Na Zemi sme na chvíľku nádherní (Recenzia)

Autor: Ocean Vuong
Originálny názov: On Earth We're Briefly Gorgeous
Vydavateľstvo: Lindeni 2024
Počet strán: 248
Žáner: literárna fikcia

Brilantný, srdcervúci, nežný, originálny – debutový román Oceana Vuonga je rozsiahlym a zdrvujúcim portrétom rodiny a zároveň dokladom oslobodzujúcej sily rozprávania.

Rozprávač, ktorému nikto nepovie inak ako Psíček, sa v svojich takmer tridsiatich rokoch rozhodne napísať list, v ktorom odkrýva rodinnú históriu. Tá sa začína ešte pred jeho narodením vo vojnovom Vietname a dovoľuje matke nazrieť do okamihov svojho života, ktoré nikdy nepoznala. Román prináša svedectvo o iste láskyplnom, avšak komplikovanom vzťahu medzi slobodnou matkou a jej synom, ako aj surový pohľad na otázky rasy, spoločenskej vrstvy, sexuality a maskulinity. Román Na Zemi sme na chvíľku nádherní nás uvádza do sveta závislosti, násilia a traumy, ide až na dreň súčasnej americkej skúsenosti, zároveň však nestráca zmysel pre súcit a pochopenie.

Román Oceana Vuonga je básnickým obrazom sily prameniacej z možnosti vyrozprávať vlastný príbeh a prelomiť ticho tých, ktorí ostali nevypočutí.

***

Ocean Vuong sa rozhodol svoj životný príbeh vyrozprávať prostredníctvom listu, ktorý venuje svojej matke, napriek tomu alebo práve preto, že si ho jeho matka nikdy neprečíta. Sprevádza nás svojou históriou, okrem jeho života sa dozvieme aj o živote jeho matky a starej matky. Ich rodinná história tak začína už vo Vietname, kde práve prebiehala zničujúca vojna.

Poetický a veľmi citlivý štýl autora trochu zjemňuje jeho príšerné spomienky a postupne nás prevádza spomienkami jeho starej matky Lan na dospievanie a veľmi ťažký život počas vietnamskej vojny. Surovo a bez príkras opisuje veľmi komplikovaný vzťah s matkou, ktorý bol plný lásky, ale zároveň plný hnevu a násilia. V neposlednom rade je to aj jeho život, z ktorého sa vo svojom liste potreboval vypísať. Veľmi sa mi páčilo, ako boli spracované mimoriadne ťažké témy rasy, prisťahovalectva, identity ako takej, rozoberanej zo všetkých hľadísk.

"Byť či nebyť. To je otázka. Áno, otázka. Nie však voľba."

Čitatelia, ktorí si knihy anotujú, zvýrazňujú alebo zapisujú zaujímavé, hlboké myšlienky, si tu určite prídu na svoje. Častokrát som sa pri určitých pasážach zastavila a zamyslela sa nad tým, čo práve opisoval. Knihu by som určite odporúčala si vychutnať pomaly, nezhltnúť ju za jeden deň, napriek tomu, že je pomerne krátka a číta sa až prekvapivo ľahko v kontraste s jej obsahom.

Autorova prvotina bola zbierka básní, čo ma po prečítaní jeho prvého románu vôbec neprekvapuje a určite by som po nej rada siahla. Mnohokrát mi pri čítaní preletelo hlavou, že vo forme básní by možno jeho myšlienky a spomienky viac vynikli a možno by zanechali ešte väčší dojem. Každopádne aj v tejto forme sa jedná o naozaj silný životný príbeh, ktorý je možno nám veľmi vzdialený, ale vôbec to neuberá na jeho dôležitosti. Na Zemi sme na chvíľku nádherní vychádza práve dnes a ja ho rozhodne odporúčam, najmä ak máte náladu na ťažšie, hĺbavé čítanie.