Šógun (Recenzia)

Originálny názov: Shōgun
Vydavateľstvo: Ikar 2024
Séria: Ázijská sága
Diel: 1/6
Počet strán: 816
Žáner: historický epos

Kultový historický román Jamesa Clavella rozpráva príbeh anglického kapitána Blackthorna, ktorý roku 1600 stroskotal pri pobreží Japonska a stal sa zajatcom japonských ostrovov. Hneď v prvých dňoch si uvedomuje, že sa dostal do celkom nového sveta. Keď sa stane svedkom prvej popravy či harakiri, pochopí, že pre Japoncov je čiara, ktorá oddeľuje život od smrti, tenučká ako hodváb a aj on ju môže v okamihu prekročiť. Prežíva neuveriteľné dobrodružstvá a dostáva sa do víru tých najprefíkanejších intríg, pretože v stávke je titul šóguna, ktorému sa klania celá krajina. Postupne začína chápať a rešpektovať japonské zvyky, japonský zmysel pre dôstojnosť a zdvorilosť a objavuje krásu a harmóniu japonskej kultúry. Spoznáva krutosť i lásku, vernosť aj zradu a postupne sa celkom menia jeho predstavy o náboženstve, smrti či intimite medzi mužom a ženou.

***

Šógun je bezpochyby veľdielo. Musím oceniť autorove spisovateľské schopnosti, jeho precíznosť a v neposlednom rade vedomosti, ktoré nám prostredníctvom tohto príbehu prináša. Či už sú to celosvetové historické fakty, poznatky o námorníctve a predovšetkým informácie o kultúre starého Japonska. Je to bezpochyby fascinujúce obdobie a fascinujúca krajina.

Tento príbeh je premyslený do najmenšieho detailu. Rovnako je to aj s postavami, ktoré sú všetky detailne opisované, a to ich je v knihe naozaj neúrekom. Zo začiatku som mala, samozrejme, problém sa v toľkých charakteroch orientovať, ale na to tu predsa máme 800 strán, aby mal čitateľ možnosť postupne prenikať do príbehu a užívať si ho. Aj keď možno nie od prvých strán, lebo naozaj chvíľu trvá, kým sa s ním zžijete a naplno sa začítate. Ak sa už ale dostanete do víru intríg o moc, dočítate až do konca :)

Kapitán Blackthorn je skvelou postavou a sledovať jeho vývoj bol skutočný zážitok. Pre nás sú možno častokrát japonské tradície a zvyky nepochopiteľné, ako napríklad nekonečná, obdivuhodná oddanosť samurajov, ale je úžasné prostredníctvom príbehu do toho všetkého nahliadnuť a snažiť sa to pochopiť a akceptovať.

Tejto knihe nechýba absolútne nič, ale čo môže chýbať vám, je dostatok času na jej prečítanie. Preto odporúčam čítať Šóguna, keď máte chuť naozaj na pomalý, opisný príbeh, pri ktorom sa nebudete nikde ponáhľať, budete mať čas si ho vychutnať a budete mať potrebu sa preniesť do úplne odlišnej krajiny, ďaleko od svojich bežných povinností. Vôbec sa nebudem čudovať, ak po dočítaní začnete plánovať svoju cestu do Japonska a od zaplatenia letenky budete naozaj len jeden krôčik :D