Nakoniec príde smrť (Recenzia)

Autor: Agatha Christie

Originálny názov: Death Comes as the End
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ 2024
Počet strán: 232
Žáner: detektívka
Moje hodnotenie knihy: 3/5

Románu Nakoniec príde smrť z roku 1944 patrí v tvorbe Agathy Christie výnimočné miesto – je to jej jediná historická detektívka. Napísala ju na podnet významného egyptológa a rodinného priateľa Stephena Glanvilla. Dramatický príbeh s prekvapujúcim rozuzlením sa odohráva v starovekom Egypte pred 4 000 rokmi a legendárna spisovateľka v ňom brilantne spojila svoje vedomosti z archeológie so znalosťou ľudskej psychiky.

Po manželovej smrti sa mladá vdova Renisenb vracia do domu svojho otca, váženého zádušného kňaza a bohatého statkára Imhotepa. Život v kňazovej vidieckej domácnosti navonok plynie pokojne, bez väčších drám, no iba dovtedy, kým si pán domu neprivedie krásnu, ale oveľa mladšiu a zákernú konkubínu Nofret. S jej príchodom prepuknú v rodine skryté vášne, ktoré dovtedy driemali pod povrchom, a vypätá situácia napokon vyvrcholí Nofretinou tragickou smrťou. Rozvadení príbuzní si po nečakanom skone otcovej intrigánskej milenky vydýchnu – všetci sú presvedčení, že išlo o nešťastnú náhodu. Jedine Renisenb tuší, že Nofret sa z útesu nezrútila sama, a začína sa obávať, že jej smrť nebude zďaleka posledná...

***

Agathu Christie čítam rada, často a s veľkým nadšením. Nakoniec príde smrť je jej jediný historický román a odohráva sa v starovekom Egypte, plnom rituálov, povier a duchov. Je treba počítať s tým, že toto nie je tak úplne klasická Christie-ovka. Do polovice som vlastne nemala pocit, že čítam detektívku, ale skôr išlo o psychologickú rodinnú drámu s dosť veľkým počtom postáv. Napriek tomu, že kniha je naozaj krátka, chvíľku mi trvalo, kým som sa v nich zorientovala.

Postavy mi prišli na jednu stranu veľmi plytké, na stranu druhú, ak by sa ich autorka snažila viac prepracovať, ľahko by sa v nich mohla zamotať a dej zbytočne prekombinovať. Každopádne ma potešila ich priamočiarosť a vlastne aj ich jednoduchosť. Od polovice sa začali objavovať prvé mŕtvoly a s pribúdajúcimi stranami sa počet úmrtí už len zvyšoval. Až som čakala, či vôbec niekto z tejto rodiny prežije :D Vyšetrovanie tu je poňaté skôr ako pozorovanie viacerými postavami, ktoré si navzájom informácie nezdieľajú, takže v závere vás odhalenie páchateľa môže prekvapiť. Motív a celkové vysvetlenie miestami pokrivkáva, ale čítalo sa to dobre.

U mňa sa táto kniha obľúbenosťou zaradí na chvost autorkinej tvorby. Jej klasické prípady mám radšej, ale rada som vyskúšala aj túto, trochu z iného súdka. Síce si viem predstaviť tento príbeh spracovať aj ako rozsiahlejšie dielo, je fajn, že nebol zbytočne naťahovaný.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Ikar/Slovenský spisovateľ.