Piate ročné obdobie (Recenzia)

Séria: The Broken Earth
Diel: 1/3
Počet strán: 448
Žáner: fantasy, sci-fi

Moje hodnotenie knihy:  4,5*/5*
Moje hodnotenie obálky: 4*/5*

V jediný deň sa udejú tri strašné veci. Essun, obyčajná žena z malého mesta, sa vráti domov a zistí, že jej manžel brutálne zavraždil ich syna a uniesol dcéru. Medzitým padne mocná ríša Sanze, ktorej inovácie boli tisíc rokov základom civilizácie, a väčšina jej obyvateľov umrie pre pomstu šialenca. Najhoršie zo všetkého však je, že sa objavila červená prasklina, ktorá sa tiahne srdcom rozľahlého kontinentu nazývaného Nehybnosť, a chrlí do vzduchu toľko popola, že môže zatemniť oblohu na celé roky. Alebo storočia.

Essun sa musí vydať po stopách trosiek svojej rodiny cez smrtonosnú, umierajúcu krajinu. Bez slnečného svetla, čistej vody či ornej pôdy a len s obmedzeným množstvom zásob hrozí Nehybnosti vojna: boj na život a na smrť medzi národmi, no nie o moc alebo územie, ale o základné zdroje potrebné na to, aby prežili dlhú temnú noc. Essun nezáleží na tom, či sa svet okolo nej zrúti. Ak bude musieť, zničí ho aj sama, len aby zachránila svoju dcéru.

***

Konečne sme sa dočkali aj slovenského vydania prvej časti veľmi obľúbenej série Zlomená zem. Nachádzame sa v post-apo fantasy svete, čo je veľmi netradičná, ale veľmi lákavá kombinácia. A aj po prečítaní môžem potvrdiť, že nič podobné som ešte nečítala a ak hľadáte originalitu v obrovskom množstve kníh, ktoré vychádzajú, táto séria je  presne to pravé. Nalákať by vás mohol aj fakt, že séria Zlomená zem je jediná séria, v ktorej všetky tri diely získali ocenenie Hugo Award za najlepší román (2016, 2017 a 2018).

"Keď sa povie 'svet sa skončil', je to obvykle klamstvo, lebo planéta je úplne v poriadku.
No toto je spôsob, akým sa skončí svet.
Takto sa skončí svet.
Takto sa skončí svet.
Posledný raz."

Do príbehu som sa púšťala viac-menej naslepo, anotáciu ani recenzie som si nečítala - obzvlášť pri fantasy je tam pre mňa často prezradeného príliš mnoho. Ale, aj keby si anotáciu prečítam, nebola by som z knihy oveľa múdrejšia 😁. Aj po prečítaním knihy je totiž veľmi ťažké stručne opísať, o čom všetkom tento príbeh bol, takže sa o to ani nebudem pokúšať. Kniha je dosť komplikovaná, autorka vytvorila komplexný svet s množstvom nových pojmov. Sledujeme tu tri dejové linky, ktoré sa nevyvíjavú lineárne, ale po čase sa spoja, a potom začne dávať všetko zmysel. Od toho momentu si budete užívať príbeh naplno.

V prvom rade musím zdôrazniť, že kniha je naozaj zvláštne napísaná, niektoré časti sú napísané v druhej osobe, na čo som si musela chvíľu zvykať.  Ale autorkin štýl písania a spôsob, akým narába s jazykom je neuveriteľný. Podobnú štylistiku by som očakávala skôr v literárnej fikcii, kde ide príbeh viac do úzadia a autor/ka sa zameriava skôr na to, ako je kniha napísaná. Pri fantasy/sci-fi je takýto poetický, umelecký štýl nevídaný, ale musím uznať, že to bol neskutočný zážitok. Keby niekedy napíšem knihu, chcem, aby jej jazyk znel takto.

Piate ročné obodbie určite nie je oddychové čítanie, rozhodne odporúčam po ňom siahnuť, keď sa na knihu budete môcť plne sústrediť. Ale zároveň môžem jedným dychom dodať, že kniha rozhodne stojí za prečítanie. Už dávno som nečítala prepracovanejšiu a originálnejšiu knihu, nielen v rámci fantasy, ale všeobecne. Dúfam, že Lindeni bude v tejto sérii pokračovať a rozhodne si pred druhým dielom zopakujem tento prvý ešte raz. Myslím, že na druhé čítanie to bude ešte lepšie a všimnem si oveľa viac detailov. Skvelý zážitok!